Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
2000-4015/5-74

Lovgivning

  • 1
  • 16

Prisstigninger uden varsel

Tele Danmark Kabel TV gennemførte store prisstigninger uden at varsle kunderne. Tele Danmark gav efter forhandling Forbrugerombudsmanden tilsagn om fremover at varsle prisstigninger over for kabel TV kunderne så betids, at forbrugeren har en realistisk mulighed for at frigøre sig fra kontrakten inden prisstigningen.

Teledanmark

De fleste af henvendelserne tog udgangspunkt i, at Tele Danmark Kabel TV udsendte meget gamle regninger - regninger, der kunne række mere end et år tilbage. Kunderne, der havde indgået aftale om kvartalsvis betaling, var overraskede over og utilfredse med de store og gamle regninger.

Tele Danmark oplyste overfor Forbrugerombudsmanden, at det på grund af edb-problemer ikke havde været muligt at udsende regninger i en lang periode. Det viste sig, at de udsendte regninger dækkede over flere typer prisstigninger. Ud over den årlige regulering som følge af udviklingen i nettoprisindekset (hvilket var varslet i kontrakten), indeholdt regningerne også senere beregnede prisstigninger på grund af indførelsen af nye TV-kanaler ved årsskiftet 1999/2000 samt forhøjelse som følge af brugerafstemningen i sommeren/efteråret 1999.

Det viste sig imidlertid også, at Tele Danmark Kabel TV ikke på tilstrækkelig vis havde varslet kunderne om prisforhøjelserne på kabel TV-produktet, hvilket for kunderne betød, at de i visse tilfælde havde modtaget TV-signalerne uden at vide, at prisen for modtagelsen i op imod et år havde været måske fordoblet.

Forbrugerombudsmanden fandt, at Tele Danmark Kabel TV ved at undlade at varsle kunderne om disse væsentlige prisforhøjelser, der således fik karakter af at være opkrævet med tilbagevirkende kraft på grund af Tele Danmark Kabel TV's problemer med at udsende regninger, havde overtrådt reglerne om god markedsføringsskik, jf. markedsføringslovens § 1.

Tele Danmark Kabel TV's standardbetingelser for tilslutning til kabel-TV må betragtes som en forbrugeraftale, jf. aftalelovens § 38a, stk. 2. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse vil et kontraktsvilkår i disse standardbetingelser om, at det er unødvendigt at varsle prisforhøjelser derfor kunne tilsidesættes efter aftalelovens § 38c, jf. § 36, fordi det vil være urimeligt at gøre vilkåret gældende.

Efter forhandling med Forbrugerombudsmanden, jf. markedsføringslovens § 16 [nu § 23], afgav Tele Danmark tilsagn om fremover at varsle kommende prisstigninger overfor kabel TV-kunderne. Tilsagnet har følgende ordlyd:

1. Tele Danmark giver hermed Forbrugerombudsmanden tilsagn om i forbrugerforhold fremover at varsle prisstigninger for abonnement på individuel tilslutning eller programforsyning med kabel TV med et varsel af en sådan længde, at de berørte kunder har en realistisk mulighed for at blive frigjort fra kontraktsgrundlaget, inden en prisstigning træder i kraft.

2. Tele Danmark giver hermed Forbrugerombudsmanden tilsagn om fremover i forbrugerforhold ikke at opkræve prisstigninger, der træder i kraft efter dags dato, hvis disse ikke opfylder det i tilsagnets punkt 1 anførte.

Tele Danmark orienterede endvidere Forbrugerombudsmanden om, at Tele Danmark straks vil tage initiativ til at kontakte deres berørte kunder med henblik på at opnå en mindelig løsning af de konkrete sager.

Forbrugerombudsmanden tilkendegav endvidere, at kunderne, hvis de ikke kom til enighed med Tele Danmark Kabel TV, havde mulighed for at indbringe de konkrete sager for Forbrugerklagenævnet eller domstolene. (2000-4015/5-74)