Afgørelse

Sagsnummer
18/04846

Lovgivning

  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 5
  • 6

Vestre Landsret idømte en datingside en bøde på 50.000 kroner for ikke at oplyse tydeligt om bindingsperiode

Forbrugerombudsmanden politianmeldte i 2018 et datingselskab for i strid med markedsføringslovens §§ 5 og 6 at have vildledt forbrugerne i sin markedsføring af et tilbud på en datingsprofil til kun én krone.

På bannere, der lå på datingsiden i marts og april 2016, stod der eksempelvis ”Der er forår i luften… Og har du fået forårskuller? Så find kærligheden på […] for kun 1 kr.” Det fremgik derimod ikke af bannerne, at forbrugerne blev tilmeldt et løbende betalingsabonnement, hvis de benyttede tilbuddet på en krone. Bannerne ledte forbrugerne hen på en betalingsside, hvor det alene fremgik med småt, at bindingsperioden på abonnementet var på tre måneder, og at den samlede mindstepris var 299 kroner. 

Vestre Landsret var enig med byretten i, at både bannerne og betalingssiden var vildledende og i strid med markedsføringslovens §§ 5 og 6. Vestre Landsret præciserede herudover, at:

”Det kan ikke føre til et andet resultat, at brugeren i forbindelse med udfyldelse af oplysninger om betalingskort samtidig skulle afkrydse, at vedkommende accepterer betingelser om et løbende abonnement.”

Datingselskabet var i Byretten i Viborg blevet idømt en bøde på 100.000 kroner. Vestre Landsret nedsatte dog bøden til 50.000 kroner pga. sagsbehandlingstiden. Vestre Landsret lagde vægt på, at der var gået 1 år og 7 måneder fra anklageskrift var udarbejdet, til sagen blev sendt til byretten.