Afgørelse
Sagsnummer
24/05849
Lovgivning
- Markedsføringsloven 2017 - gældende
- 5
- 6
- Forbrugeraftaleloven 2013 - gældende
- 8
- 9
- 11
- 12
Et elselskab oplyste ikke forbrugerne klart og forståeligt om sin elpris
Forbrugerombudsmanden vurderede, at elselskabet ikke havde givet forbrugerne klare og forståelige oplysninger om sin elpris. Elselskabet handlede derfor i strid med markedsføringslovens vildledningsforbud, ligesom elselskabet herved tilsidesatte sin oplysningspligt efter forbrugeraftaleloven og elleveringsbekendtgørelsen.
Forbrugerombudsmanden modtog flere klager fra forbrugere over, at et elselskab gav vildledende oplysninger om sin elpris på elselskabets hjemmeside og i en konkret telefonsamtale mellem en forbruger og en telefonsælger, der ringede på vegne af elselskabet.
Elselskabets hjemmeside var opbygget på en måde, så forbrugerne fik indtryk af, at kunden fik en elaftale med en variabel elpris pr. kWh, som fulgte markedet time for time, med et abonnement til 1 krone, og at kunden fik 100 procent certificeret grøn strøm.
Oplysningerne om, at elselskabets elpris indeholdt flere tillæg var ikke placeret og fremhævet med samme synlighed på elselskabets hjemmeside. I stedet var oplysningerne om, at elselskabet tillagde et spottillæg på 0,04 kr. pr. kWh, et tillæg på 0,15 kr. pr. kWh for såkaldt grøn kompensation og et månedligt netadministrationsgebyr på 13,75 kr., gemt i fold-ud-menuer eller pop-up-vinduer på andre dele af hjemmesiden. Det samme gjaldt oplysninger om, at elselskabet tillagde prisen transport og afgifter.
I telefonsamtalen, der blev optaget og indsendt af en klager, oplyste sælgeren hverken om elselskabets spottillæg, tillæg for grøn kompensation eller netadministrationsgebyr.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at måden elselskabet præsenterede sin elpris på, gjorde det vanskeligt for forbrugerne at forstå, hvad elselskabets elpris var, og finde frem til, hvilke priselementer den samlede pris bestod af. Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at elselskabets elpris blev præsenteret på en uklar og uhensigtsmæssig måde.
På den baggrund vurderede Forbrugerombudsmanden, at elselskabet handlede i strid med vildledningsforbuddet i markedsføringsloven.
Forbrugerombudsmanden vurderede desuden, at elselskabet havde tilsidesat sin oplysningspligt i henhold til forbrugeraftaleloven og elleveringsbekendtgørelsen, der forpligter elselskaber til at give forbrugerne klare og forståelige oplysninger om den samlede pris og de samlede udgifter eller den måde, hvorpå prisen skal udregnes. Ved at have tilsidesat sin oplysningspligt handlede elselskabet også i strid med god markedsføringsskik.
Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med at indskærpe vildledningsforbuddet og oplysningspligten over for elselskabet.