Afgørelse
Sagsnummer
24/05737
Lovgivning
- Markedsføringsloven 2017 - gældende
- 5
- 6
En virksomhed medvirkede til overtrædelse af markedsføringsloven ved salg af mærker uden indhold
En virksomhed markedsførte og solgte mærker til mindst 97 hjemmesider, der var egnede til at vildlede forbrugerne. Da der ikke var nogle kriterier for at opnå retten til at anvende mærkerne, var det Forbrugerombudsmandens vurdering, at virksomheden havde medvirket til at overtræde vildledningsforbuddet
En virksomhed markedsførte og solgte syv forskellige mærker, der kunne give forbrugerne den opfattelse, at de hjemmesider, der anvendte mærkerne, bl.a. arbejdede med værdier relateret til klima, miljø og arbejdsmiljø. Mærkerne blev anvendt på i hvert fald 97 forskellige hjemmesider henvendt til forbrugere.
Forbrugerombudsmanden kunne konstatere, at der ikke var opsat kriterier for, hvornår virksomhederne kunne købe og anvende mærkerne. Ligeledes blev der ikke ført kontrol med anvendelsen af mærkerne.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at alle mærkerne havde en udformning og blev markedsført på en måde, som var egnet til at give forbrugerne indtryk af, at virksomhederne bag hjemmesiderne, der anvendte mærkerne, adskilte sig positivt fra andre virksomheder, hvilket ikke var tilfældet.
På den baggrund indskærpede Forbrugerombudsmanden vildledningsforbuddet i markedsføringslovens §§ 5 og 6, sammenholdt med § 8 overfor virksomheden.