Afgørelse

Sagsnummer
24/06792

Lovgivning

  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 5
  • 6

Bøde på 4 millioner kroner til virksomhed for at benytte vildledende klimaudsagn

Forbrugerombudsmanden politianmeldte virksomheden for overtrædelse af markedsføringslovens vildledningsforbud. Virksomheden markedsførte produkter med udsagn om CO2-neutralitet på emballagen uden samtidig at oplyse, at CO2-neutraliteten delvist var opnået gennem klimakompensation.

Forbrugerombudsmanden modtog i 2024 klager fra Forbrugerrådet Tænk og en forbruger over et bryggeris markedsføring af vand med udsagnet ”CO2-neutral” i et mærkat på emballagen.

Bryggeriet oplyste, at de havde implementeret en række CO2-reducerende tiltag. Det resterende CO2-aftryk var blevet kompenseret ved køb af klimakreditter i projekter vedrørende opstilling af vindmøller.

Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er det en væsentlig oplysning for forbrugerne at få at vide, at CO2-neutraliteten ved det markedsførte produkt skyldes kompensation. Køb af kreditter i klimakompenserende projekter reducerer ikke det pågældende produkts faktiske klimabelastning. Derfor skal oplysningen om kompensation fremgå i direkte tilknytning til udsagnet om CO2-neutralitet.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at idet forbrugerne ikke fik oplysningen om kompensation samtidig med udsagnet om CO2-neutralitet på emballagen, var udsagnet allerede af den grund egnet til at give forbrugerne et vildledende indtryk af produktets klimabelastning.

På den baggrund besluttede Forbrugerombudsmanden i 2025 at politianmelde bryggeriet for overtrædelse af vildledningsforbuddet i markedsføringslovens §§ 5 og 6, sammenholdt med § 8, ved i perioden fra 2022 til 2024 at have markedsført sit produkt med udsagn om CO2-neutralitet.

Bryggeriet accepterede at betale en udenretlig bøde på 4 millioner kroner. Bødens størrelse blev fastsat efter en ny og skærpende bødemodel, der trådte i kraft den 1. januar 2022.