Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
13/02873
Lovgivning
- Bekendtgoerelse 1084 07 om urimelig markedsfoering i forbrugerforhold
- 1
Fremsendelse af girokort, der ikke var pligt til at betale
En erhvervsdrivende havde fremsendt girokort til forbrugere for en cykelforsikring. Der var dog ikke tale om et girokort, som forbrugerne havde pligt til at betale, men blot et tilbud om fornyelse af forsikringen, hvilket ikke fremgik tilstrækkeligt tydeligt.
En erhvervsdrivende fremsendte girokort til forbrugere. Der var imidlertid ikke tale om, at forbrugerne skyldte den erhvervsdrivende penge, og forbrugerne havde således ikke pligt til at betale girokortet. Der var derimod alene tale om et tilbud om at forlænge en tegnet cykelforsikring ved at betale girokortet.
Dette kunne dog kun udledes af en lille tekst lige over selve girokortet, hvor der stod ”Vælger du ikke at benytte dette tilbud ophører registreringen og forsikringen automatisk, når nuværende periode udløber.”
Forbrugerombudsmanden henledte den erhvervsdrivendes opmærksomhed på pkt. 21 i bilaget til bekendtgørelsen om urimelig markedsføring i forbrugerforhold, hvoraf det fremgår, at det under alle omstændigheder anses for urimelig markedsføring i forbrugerforhold, hvis der ”i markedsføringsmaterialet indgår en faktura eller et lignende dokument, der opfordrer til betaling, og som giver forbrugeren indtryk af, at han allerede har bestilt det produkt, der markedsføres, selv om det ikke er tilfældet.”
Forbrugerombudsmanden oplyste endvidere, at det var hans opfattelse, at det er i strid med god markedsføringsskik, jf. markedsføringslovens § 1, hvis man sender girokort til forbrugere, som de ikke har pligt til at betale, medmindre det udtrykkeligt angives, at forbrugeren ikke skylder noget og ikke har pligt til at betale girokortet.
Den erhvervsdrivende oplyste, at man efter Forbrugerombudsmandens henvendelse havde tilpasset sit brev med girokortet, således at det fremgik klart og tydeligt for forbrugeren, at der alene var tale om et tilbud om fornyelse, og at forbrugeren ikke var forpligtet til at betale girokortet.
Den nye tekst på girokortet lød således:
”Dette er et fornyelsestilbud til dig, som er kunde hos [den erhvervsdrivende] og ikke en opkrævning.
Du bestemmer selv, og modtager vi ingen betaling, så ophører registreringen automatisk. Vælger du ikke at forlænge, afregistreres cyklen. Vi beder dig være opmærksom på, at vi så ikke kan hjælpe, og at der ikke længere vil være tilknyttet nogen dækning.”
Det var herefter Forbrugerombudsmandens opfattelse, at det nu fremgik tydeligt, at der alene var tale om et tilbud om fornyelse af forsikringen, og at forbrugeren ikke var forpligtet til at betale girokortet. Forbrugerom-budsmanden afsluttede på den baggrund sagen.