Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
13/05040
Lovgivning
- 1
Opfordring til at anmelde en købsoplevelse var i strid med markedsføringslovens § 1
En opfordring til deltagelse i tilfredshedsundersøgelser eller foretage anmelde af en købsoplevelse fandtes i strid med markedsføringslovens § 1, når kunden specifikt over for den erhvervsdrivende havde frabedt sig yderligere henvendelser.
Virksomheden solgte sexlegetøj til sine kunder, og nogle kunder ønskede ikke efterfølgende at kunne spores og frabad sig derfor yderligere kontakt. Spørgsmålet var, om det udelukkede virksomheden eller nogen på virksomhedens vegne til efter salget at sende kunden en e-mail, hvor der bliver spurgt til kundens tilfredshed og opfordret til at anmelde købsoplevelsen på en onlinetjeneste, der offentliggjorde brugeranmeldelser.
Forbrugerombudsmanden fandt, at der var tale om et meget personligt og følsomt anliggende og derfor generelt udtryk for en aggressiv markedsføring at benytte den omtalte fremgangsmåde, over for de kunder som aktivt havde frabedt sig henvendelser. Hensynet til virksomhedens ønske om at forbedre sin kundeservice fandtes derfor at burde vige over for hensynet til nogle kunders ønske om fortrolighed og hensynet til privatlivets fred.
Det er derfor Forbrugerombudsmandens opfattelse, at når kunder specifikt over for den erhvervsdrivende havde frabedt sig yderligere henvendelser, vil iværksættelse af en efterfølgende tilfredshedsundersøgelse og opfordring til at anmelde købsoplevelsen være i strid med god markedsføringsskik, jf. markedsføringslovens § 1.