Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
13/09480
Lovgivning
- 3
Bøde på 100.000 kr. for vildledende mængderabat
En erhvervsdrivende betalte en bøde på 100.000 kr. for vildledende markedsføring i strid med markedsføringslovens § 3, stk. 1. Virksomheden havde givet forbrugerne forkerte oplysninger om normalprisen på en vare i en tilbudsavis.
Den erhvervsdrivende havde i august 2013 skrevet i en tilbudsavis, at man kunne købe to styk af varen for 1.299 kr., og at ”normalprisen” for varen var 999,95 kr. pr. styk.
Efter at have modtaget en klage fra en forbruger undersøgte Forbrugerombudsmanden den erhvervsdrivendes tilbudsaviser i ugerne op til markedsføringen af tilbuddet. Forbrugerombudsmanden konstaterede, at den erhvervsdrivende i seks uger op til markedsføringen af tilbuddet havde solgt varen til en lavere pris end den normalpris, der var angivet i tilbuddet. Eksempelvis blev varen ugen inden tilbuddet markedsført til en pris på 649,95 kr. pr. styk - dvs. det halve af prisen for to styk på tilbud - uden at der var tale om et tilbud.
Ved markedsføring af en mængderabat, hvor der refereres til en besparelse i forhold til normalprisen pr. styk af varen, skal denne normalpris være den pris, som varen har været solgt eller markedsført til i en længere periode umiddelbart forud for annonceringstidspunktet. Ellers kan prissammenligningen være vildledende.
Forbrugerombudsmanden fandt, at den angivne normalpris i tilbudsavisen ikke var korrekt, og at markedsføringen var vildledende. Derfor blev den erhvervsdrivende politianmeldt for overtrædelse af markedsføringslovens § 3, stk. 1.
Den erhvervsdrivende erkendte, at der var en fejl i tilbudsavisen og vedtog en udenretlig bøde på 100.000 kr.
Bøden blev fastsat med udgangspunkt i oplysningerne om den opnåede avance. Det var en skærpende omstændighed, at den erhvervsdrivende i 2011 også havde betalt en bøde i en anden sag om vildledende prismar-kedsføring. Omvendt var det en formildende omstændighed, at den erhvervsdrivende medvirkede loyalt ved sagens oplysning.
For nærmere orientering om markedsføring med prisoplysninger, herunder mængderabat, henvises til Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring.