Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
15/03811

Lovgivning

  • 3

Brug af angivelsen LIMITED EDITION

Forbrugerombudsmanden har behandlet en anmodning om en forhåndsbesked fra en erhvervsdrivende om brug af betegnelsen LIMITED EDITION.

Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at brugen af LIMITED EDITION giver modtageren en berettiget forventning om, at varen alene er produceret i et begrænset antal. Dette får varen til at fremstå mere eksklusiv. Brugen af angivelsen LIMITED EDITION må derfor forudsætte, at der 

  • alene er produceret et begrænset antal eksemplarer af varen, og 
  • der ikke fremtidigt produceres flere eksemplarer af varen.

Det er ikke muligt at fastsætte en generel grænse for, hvor mange eksemplarer der kan produceres, førend betegnelsen LIMITED EDITION ikke længere vil være retvisende. Det afhænger af de konkrete omstændigheder, herunder varens karakter, markedet mv.

Er der reelt tale om salg af varer, som alene er begrænsede i antal, fordi de øvrige varer er solgt, vil det formentlig være salg af restparti/restvarer i stedet, som ikke kan betragtes som LIMITED EDITION.

Brugen af LIMITED EDITION er efter Forbrugerombudsmandens opfattelse en angivelse af faktiske forhold ved varen, som skal kunne dokumenteres, jf. markedsføringslovens § 3, stk. 3. 

Bruges angivelsen uberettiget, vil det efter Forbrugerombudsmandens opfattelse være i strid med markedsføringslovens § 3, stk. 1.