Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
14/13254

Lovgivning

  • 3
  • 4

Brug af ordet SÆRTILBUD var vildledende

Det var vildledende, at en erhvervsdrivende i sit nyhedsbrev skrev ”særtilbud til læserne”, da tilbuddene på produkterne blot var en gengivelse af tilbud, der gjaldt for alle. Derimod var det ikke skjult reklame, at tilbuddene var nævnt i nyhedsbrevet, uden at det var markeret som reklame, da det ikke var aftalt med virksomheden bag produkterne, at tilbuddene skulle stå i nyhedsbrevet.

En erhvervsdrivende udsendte et nyhedsbrev, hvor der var omtale af andre virksomheders produkter. Ved nogle af produktomtalerne var der henvist til hjemmesider, hvor produkterne kunne købes. Andre steder var der et tilbud på produkterne, hvor det blev oplyst, at tilbuddet var et ”særtilbud” til læserne af nyhedsbrevet.

Den erhvervsdrivende oplyste, at den erhvervsdrivende selv udvalgte, hvilke produkter der skulle omtales i nyhedsbrevene. De indgik ikke aftaler med andre virksomheder om, at virksomhedernes produkter skulle omtales i nyhedsbrevene. Som en service til læserne blev der i nyhedsbrevene ofte henvist til hjemmesider, hvor produkterne kunne købes – hjemmesider som den erhvervsdrivende af egen drift, dvs. uden at aftale det med andre virksomheder, fandt og udvalgte. Indimellem gengav den erhvervsdrivende ”særtilbud” på de produkter, der blev omtalt i nyhedsbrevet. Formuleringen ”særtilbud til læserne” blev brugt, selvom der blot var tale om gengivelse af tilbud, som gjaldt for alle, dvs. også for andre end nyhedsbrevets læsere. 

Forbrugerombudsmanden meddelte den erhvervsdrivende, at det er i strid med vildledningsforbuddet i markedsføringslovens § 3, stk. 1, at oplyse, at et tilbud er et ”særtilbud” for læserne, hvis det ikke er tilfældet. Baggrunden for det er, at salgsfremmende udtryk som fx ”særtilbud” kun må anvendes i markedsføringen, hvis det har et reelt indhold, dvs. hvis tilbuddet kun gælder over for læserne. 

Forbrugerombudsmanden gjorde samtidig den erhvervsdrivende opmærksom på, at hvis den erhvervsdrivende kontakter en anden virksomhed for at få særligt gode priser og tilbud til læserne af nyhedsbrevet, er der tale om reklame, da formålet i så fald er kommercielt. Det skal klart fremgå, at det er reklame – ellers er det en såkaldt skjult reklame, der er ulovlig efter markedsføringslovens § 4.

Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med at indskærpe over for den erhvervsdrivende, at den erhvervsdrivende fremover skal overholde markedsføringslovens § 3, stk. 1.