Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
08/02998
Lovgivning
- 3
Byggemarked var ikke altid billigst trods prisgaranti
Et byggemarked markedsførte sig med, at det havde de billigste priser. Firmaet benyttede samtidig en prisgaranti. Firmaet kunne imidlertid ikke dokumentere, at det havde de billigste priser. Forbrugerombudsmanden meddelte herefter firmaet, at man kun må markedsføre sig som billigst, hvis man har dokumentation herfor.
Forbrugerombudsmanden blev gjort opmærksom på et byggemarkeds generelle prismarkedsføring i form af udsagnet på byggemarkedets hjemmeside ”vi garanterer, at du finder de billigste priser hos os”.
Forbrugerombudsmanden anmodede om dokumentation for udsagnet under henvisning til reglerne om vildledning i markedsføringsloven.
Byggemarkedet fastholdt, at man på grund af en prisgaranti stadig mente, at være det billigste, men fjernede efterfølgende udsagnet fra hjemmesiden.
Forbrugerombudsmanden bemærkede herefter, at der ikke i sig selv noget til hinder for anvendelse af prisgarantier, forudsat disse i øvrigt lever op til de krav, der stilles til indholdet og markedsføringen heraf.
Firmaet fik indskærpet, at såfremt det i sin markedsføring fremover anvender udsagn som ”de billigste” eller tilsvarende udsagn om generel prisbillighed, må sådanne udsagn kun anvendes, såfremt den fornødne dokumentation er til stede.
Markedsføring af prisudsagn
I sin kontakt med byggegfirmaet lagde Forbrugerombudsmanden følgende regler til grund for sin holdning til firmaets markedsføring:
- Markedsføringslovens § 3, stk. 1, hvorefter erhvervsdrivende ikke må anvende vildledende eller urigtige angivelser m.v., såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet. Det følger endvidere af lovens § 3, stk. 3, at rigtigheden af angivelser om faktiske forhold skal kunne dokumenteres.
- Forbrugerombudsmandens vejledning om prismarkedsføring, hvoraf bl.a. fremgår, at det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at udsagn om generel prisbillighed, der direkte eller indirekte indeholder en sammenligning med andre forretningsdrivendes prisniveau, er udsagn om faktiske forhold, der skal kunne dokumenteres af den erhvervsdrivende, jf. markedsføringslovens § 3, stk. 3.
Se Forbrugerombudsmandens vejledning om prismarkedsføring.
- Udsagn om generel prisbillighed, der ligger i en prisgaranti, og som direkte eller indirekte indeholder en sammenligning med andre forretningsdrivendes prisniveau, er udsagn om faktiske forhold, der skal kunne dokumenteres af den erhvervsdrivende, jf. markedsføringslovens § 3, stk. 3.