Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
14/08191

Lovgivning

  • 3

Dealsite vildledte om normalpris

Et dealsite vildledte forbrugerne i sin markedsføring af et tilbud på et hotelophold, idet dealsitet ikke på en tilstrækkelig klar og tydelig måde havde angivet, at det var en anden virksomheds og ikke leverandørens normalpris, der var angivet i markedsføringen.

En forbruger gjorde Forbrugerombudsmanden opmærksom på, at et dealsite markedsførte en deal på et hotelophold til en nedsat pris.

Normalprisen var angivet til at være 2.550 kr., og dealprisen var angivet til 1.275 kr. 

Forbrugeren havde købt ovennævnte deal, men efterfølgende kunne forbrugeren konstatere, at samme ophold kunne købes på hotellets egen hjemmeside til 1.440 kr.

Dealsitet oplyste, at det havde en samarbejdsaftale med en rejseudbyder, og det var denne virksomheds normalpris for hotelopholdet, der var angivet i markedsføringen.

Dealsitet fremsendte dokumentation for, at normalprisen hos rejseudbyderen var 2.550 kr.

Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at forbrugeren naturligt må opfatte en prissammenligning på et dealsite som en sammenligning med leverandørens normalpris, med mindre andet fremgår tydeligt af markedsføringen.

I den konkrete markedsføring var det blandt andet oplyst, at dealen skulle indløses inden en bestemt frist, og i forbindelse med booking af opholdet skulle forbrugeren sende værdibeviset fra dealsitet til rejseudbyderen, hvorefter forbrugeren ville modtage en officiel hotelvoucher fra rejseudbyderen. 

Først når forbrugeren modtog det officielle værdibevis, kunne forbrugeren booke sit ophold på hotellet.

Det var Forbrugerombudsmandens vurdering, at ovennævnte oplysninger i dealen ikke udgjorde en tilstrækkelig klar og tydelig oplysning om, at det var rejseudbyderens og ikke hotellets normalpris, der var sammenlignet med.

Denne undladelse, sammenholdt med dealens øvrige informationer og udformning, gav efter Forbrugerombudsmandens opfattelse forbrugeren det indtryk, at det var hotellets normalpris, der var angivet i markedsføringen, hvilket ikke var tilfældet. 

Det var således Forbrugerombudsmandens opfattelse, at dealsitet havde overtrådt markedsføringslovens § 3, stk. 1.