Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
2006-1100/5-787

Lovgivning

  • 13

Flyselskab forbedrer synligheden af totalprisen

Flyselskab vil nu ændre sin hjemmeside, så forbrugere kan se de totale priser på flybilletter første gang, de møder en pris. Det har flyselskabet meddelt Forbrugerombudsmanden, efter at han for nylig generelt indskærpede prisoplysningsreglerne over for flyselskaberne.

Flyselskabet er det første flyselskab, som imødekommer Forbrugerombudsmandens krav om, at forbrugerne skal have prisen på en flybillet inklusive skatter og afgifter samt gebyrer, der knytter sig til købet af flybilletten, første gang de ser en pris på en hjemmeside.

På nuværende tidspunkt er hjemmesiden udformet således, at de priser, der fremgår af det felt på bestillingssiden, hvor der kan vælges mellem flere mulige afgange, er eksklusive skatter og afgifter, mens prisen på den samlede rejse er oplyst inklusive skatter, afgifter og et salgstillæg i højre side af skærmbilledet.

Flyselskabet har imidlertid meddelt Forbrugerombudsmanden, at de nu er i gang med at ændre hjemmesiden.

Fremover vil de priser, der præsenteres for forbrugeren i det felt på bestillingssiden, hvor der kan vælges mellem flere mulige afgange, være inklusive skatter og afgifter, mens totalprisen, der er summen af ud- og hjemrejsebilletterne samt et salgstillæg, oplyses i højre side af skærmbilledet.

Forbrugerombudsmanden har i en forhåndsbesked til flyselskabet meddelt, at han er tilfreds med den nye udformning af hjemmesiden.  

Til baggrund

Efter markedsføringslovens § 13 skal en erhvervsdrivende ved elektronisk udbud af tjenesteydelser med mulighed for bestilling oplyse den samlede pris for ydelsen, inklusive alle gebyrer, omkostninger, moms og alle andre afgifter.

Den tidligere Forbrugerombudsmand indskærpede generelt prisoplysningsreglerne over for flyselskaberne i et brev af 24. oktober 2006, da han blev opmærksom på, at der generelt var et problem i branchen.  

Ifølge markedsføringslovens § 25, stk. 1, afgiver Forbrugerombudsmanden på begæring udtalelse om sit syn på lovligheden af påtænkte markedsføringsforanstaltninger, medmindre en stillingtagen giver anledning til særlig tvivl, eller der i øvrigt foreligger særlige omstændigheder. En forhåndsbesked indebærer ikke en egentlig stillingtagen til lovligheden af vedkommende foranstaltning.