Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
2006-1107/5-107

Lovgivning

  • 13

Flyselskaber skal oplyse totalpriser på internettet

Forbrugerombudsmanden indskærpede over for flyselskaber, der markedsførte sig i Danmark, at det er den samlede pris inklusive gebyrer, omkostninger og alle afgifter (totalprisen), der skal oplyses første gang, prisen for en tjenesteydelse oplyses på flyselskabets hjemmeside, når der er mulighed for bestilling af en rejse.

Det er i strid med markedsføringsloven, hvis den totale pris for en flyrejse først bliver vist midt i et bestillingsforløb. Den besked har flyselskaber, der markedsfører sig i Danmark, netop fået i et brev fra Forbrugerombudsmanden, der vil overveje at anmelde fremtidige overtrædelser til politiet.

Forbrugerombudsmanden har fået en klage fra en forbruger, der ikke umiddelbart kunne finde prisen i det første skærmbillede, han fik præsenteret på et flyselskabs hjemmeside. Da det viste sig at være et generelt problem i branchen, har Forbrugerombudsmanden valgt at tage sagen op. 

Efter markedsføringslovens § 13 skal en erhvervsdrivende ved elektronisk udbud af tjenesteydelser med mulighed for bestilling oplyse den samlede pris for ydelsen, inklusive alle gebyrer, omkostninger, moms og alle andre afgifter. Overtrædelse kan straffes med bøde, jf. markedsføringslovens § 30, stk. 3.

Forbrugerombudsmandens brev af 24. oktober 2006 til flyselskaberne

Til de på vedlagte adresseliste anførte flyselskaber

Prisoplysninger ved salg af flybilletter – Markedsføringslovens § 13

I forbindelse med den nye markedsføringslovs ikrafttræden den 1. juli 2006 er tilsynet med reglerne om prisoplysninger blevet underlagt Forbrugerombudsmandens tilsyn, jf. markedsføringslovens § 13. Efter prisoplysningsreglen skal en udbyder af tjenesteydelser oplyse den samlede pris for tjenesteydelsen. Dette gælder også, når tjenesteydelsen udbydes elektronisk.

Prisoplysningsreglerne er overført til markedsføringsloven ud fra et ønske om at forenkle og regelsanere, således at virksomhederne lettere og hurtigere vil kunne danne sig et overblik over reglerne for prisoplysning og prismarkedsføring. Reglerne gælder alene erhvervsmæssigt udbud af varer og tjenesteydelser.

Formålet med prisoplysninger er at sikre forbrugerne korrekte prisoplysninger i en form, der er forståelig, klar, relevant og gennemsigtig. Prisinformationen skal gøre det muligt for forbrugerne at sammenligne forskellige erhvervsdrivendes produkter og dermed medvirke til en effektiv priskonkurrence.

Markedsføringslovens § 13, stk. 1-4, har følgende ordlyd:

"Prisoplysninger
§ 13. Ved erhvervsmæssigt udbud af varer til forbrugerne, dog ikke salg af varer ved auktionssalg, skal der ved mærkning, skiltning eller på anden måde tydeligt oplyses om den samlede pris for varen inklusive gebyrer, omkostninger, moms og alle andre afgifter. Afgifter eller omkostninger, som den erhvervsdrivende ikke er forpligtet til at opkræve direkte hos forbrugerne, er ikke omfattet af 1. pkt., men skal oplyses særskilt. Hvor varer udbydes elektronisk til forbrugerne med mulighed for bestilling, finder 1. og 2. pkt. tilsvarende anvendelse.

Stk. 2. Stk. 1, 1. og 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse ved erhvervsmæssigt udbud af tjenesteydelser til forbrugerne fra fast forretningssted, samt når tjenesteydelsen udbydes elektronisk til forbrugerne med mulighed for bestilling. Hvor det ikke er muligt at oplyse den samlede pris for tjenesteydelsen, skal grundlaget for beregningen af prisen oplyses, såfremt dette vil gøre det muligt for forbrugerne selv at beregne den endelige pris. Er det på grund af mængden af udbudte tjenesteydelser ikke muligt at angive prisen eller beregningsgrundlaget for dem alle, skal prisen eller beregningsgrundlaget anføres for et relevant og repræsentativt udvalg.

Stk. 3. Når der ved annoncering eller på anden måde i markedsføringsmateriale oplyses om prisen for varer eller tjenesteydelser, skal oplysningerne opfylde kravene i stk. 1 eller 2, § 14 samt de i medfør af stk. 6 fastsatte regler. Såfremt en fabrikant, importør eller grossist i annoncer, i reklamer eller på anden måde foreslår en pris for videresalg til forbrugerne, skal det udtrykkeligt angives, at prisen er vejledende. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse for mundtlige prisoplysninger.

Stk. 4. Når en tjenesteydelse er udført efter regning, skal der på forbrugerens begæring tilstilles denne en specificeret regning, der sætter forbrugeren i stand til at kontrollere prisen for de varer og tjenesteydelser, der indgår i ydelsen.”

Overtrædelse af markedsføringslovens § 13, stk. 1-4, straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, jf. markedsføringslovens § 30, stk. 3.

Forbrugerombudsmanden er blevet bekendt med, at visse flyselskaber ved udbud af billetter på internettet ikke oplyser den samlede pris inklusive gebyrer, omkostninger, moms og alle andre afgifter, når prisen oplyses første gang. Den samlede pris inklusive alle omkostninger og afgifter m.v. oplyses først senere i bestillingsforløbet eller i en anden kolonne, hvor den samlede pris for hele rejsen oplyses.

Oplysninger om priser uden afgifter m.v. har ingen betydning for forbrugeren, og formålet med denne angivelse vil derfor typisk alene være at tjene som blikfang el.lign. for den erhvervsdrivendes priser, der som følge heraf umiddelbart kan fremstå mere fordelagtige end andre erhvervsdrivendes priser.

Forbrugerombudsmanden skal på denne baggrund indskærpe, at det er totalprisen, der skal oplyses første gang prisen for en tjenesteydelse oplyses, medmindre det ikke er muligt at oplyse den samlede pris for tjenesteydelsen, jf. herved markedsføringslovens § 13, stk. 2, 2. pkt.

Det er således ikke tilstrækkeligt, at den totale pris oplyses senere i bestillingsforløbet – f.eks. i et senere skærmbillede. Det vil heller ikke være tilstrækkeligt, at den totale pris på tjenesteydelsen oplyses umiddelbart efter og i samme skærmbillede som prisen eksklusive alle afgifter m.v. Alle de priser for tjenesteydelsen, der oplyses i det skærmbillede, hvori prisen for en tjenesteydelse oplyses første gang, skal således være totalpriserne. Der vil dog som udgangspunkt ikke være noget til hinder for, at den totale pris efterfølgende udspecificeres nærmere, således at det fremgår, hvor stor en del af totalprisen der f.eks. udgøres af skatter og afgifter.

Såfremt Forbrugerombudsmanden i fremtiden bliver opmærksom på virksomheder, der ikke angiver prisoplysningerne i overensstemmelse med ovenstående, vil vi overveje at melde de pågældende virksomheder til politiet, idet overtrædelser af markedsføringslovens § 13, stk. 1-4, som nævnt ovenfor kan straffes med bøde.

Kopi af dette brev vil blive lagt på Forbrugerombudsmandens hjemmeside i løbet af et par dage.

Eventuelle spørgsmål kan rettes til fuldmægtig Andreas Weidemann på direkte telefon 32 66 92 77 eller til fuldmægtig Linda Schröder på direkte telefon 32 66 92 80.  

Med venlig hilsen

Hagen Jørgensen