Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
08/04861
Lovgivning
- 12a
- 13
Flyselskabs opkrævning af gebyr - "handling fee"
Et flyselskab ville indføre et bestillingsgebyr. Forbrugerombudsmanden meddelte selskabet, at hvis det ikke var muligt at kende den samlede pris før bestillingen, var det tilstrækkeligt at oplyse tydeligt om gebyret. Hvis det var muligt at kende prisen, skulle gebyret derimod indgå i den samlede pris for billetterne.
Et flyselskab anmodede Forbrugerombudsmanden om en forhåndsbesked i anledning af, at selskabet påtænkte at indføre et bestillingsgebyr (et såkaldt ”handling fee”) for bestilling af flybilletter på selskabets hjemmeside.
Handling fee’et skulle dække selskabets udgifter til administrativt arbejde ved flybookinger online. Selskabet opstillede i den forbindelse to scenarier, som det ønskede Forbrugerombudsmandens vurdering af.
Scenario 1 – Èt handling fee pr. booking
I scenario 1 ønskede selskabet at opkræve et handling fee pr. booking på Internettet. Handling fee’et ville være uafhængigt af antallet af passagerer, og om der blev bestilt one-way- eller returbilletter.
Selskabet anførte, at det ikke var muligt at bestemme den enkelte rejses pris før bestillingen, idet den enkelte rejses endelige pris ville afhænge af, hvor mange billetter der blev bestilt i den enkelte booking, og om der blev bestilt one-way- eller returbilletter. Selskabet ville derfor i stedet i tilknytning til deres prisoplysninger tilføje teksten: ”Ved bestilling opkræves Handling fee på i alt X kr. pr. bestilling”.
Oplysningen om handling fee’et skal være klart og tydeligt
Forbrugerombudsmanden udtalte, at han ud fra en konkret og skønsmæssig vurdering fandt, at det beskrevne scenario ikke ville være i strid med markedsføringsloven, herunder særligt bestemmelserne i §§ 12a og 13, forudsat at oplysningen om, at der blev opkrævet et handling fee og størrelsen heraf, ville fremgå klart og tydeligt og med samme meddelelseseffekt som de øvrige prisoplysninger.
Scenario 2 – Handling fee pr. person
I scenario 2 ønskede selskabet at opkræve et gebyr på 15 kr. pr. person pr. one-way hos kunder, der ikke var medlemmer af selskabets kundeklub, som var et gratis og uforpligtende medlemskab, der gav forbrugeren mulighed for at ændre bookinger online, bestille bagage online, modtage selskabets nyhedsbrev mv.
Selskabet oplyste, at det i tilknytning til de oplyste priser ville blive oplyst, at prisen forudsatte medlemskab af kundeklubben, og at ikke-medlemmer ville blive opkrævet X kr. pr. person pr. one-way.
Handling fee’et skulle indregnes i prisen
Forbrugerombudsmanden udtalte i relation til scenario 2, at der efter det oplyste var tale om en udgift, der pålægges pr. person pr. one-way, hvorfor der ikke forelå de samme problemer som i scenario 1, hvor handling fee’et ikke umiddelbart kunne indregnes i den oplyste pris for den enkelte rejse, da denne bl.a. var afhængig af antallet af rejser, der blev bestilt i samme bestillingsforløb.
Der var derfor efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke umiddelbart noget til hinder for, at handling fee’et i scenario 2 blev indregnet i den oplyste pris for de enkelte afgange. Forbrugerombudsmanden udtalte således, at den pris, der blev oplyst, skulle inkludere handling fee’et, og at det ikke ville være tilstrækkeligt blot at oplyse, at den anførte pris forudsatte medlemskab af kundeklubben.