Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
12/13536
Lovgivning
- 3
”Fra-priser” må ikke bruges, hvis prisoplysningen i den konkrete sammenhæng dermed bliver vildledende
Forbrugerombudsmanden udtalte, at brug af ”fra-priser” ved markedsføring af tilbud kun er acceptabel, hvis prisoplysningen også dækker det konkrete tilbud, som markedsføringen gælder. I modsat fald er prisoplysningen vildledende.
Forbrugerombudsmanden modtog en række klager over en tv-reklame for en bilmodel. I tv-reklamen reklamerede bilfirmaet for, at man ved køb af modellen kunne få mindst 30.000 for ens gamle bil. I starten og slutningen af reklameindslaget blev det oplyst, at fra-prisen på modellen var kr. 83.900. Tilbuddet om mindst 30.000 for ens gamle bil gjaldt imidlertid netop ikke for den variant af modellen, der blev oplyst pris på, men for en variant, der kostede 146.000 kr. – dvs. 62.000 kr. eller 74 % mere.
I tv-reklamen var fra-prisen på kr. 83.900 ikke direkte kombineret med indbytningstilbuddet på kr. 30.000, og i reklamen blev det tydeligt oplyst, at tilbuddet gjaldt ved køb af den særlige variant. Men at denne kostede 146.000 kr. blev ikke oplyst, og Forbrugerombudsmanden fandt derfor, at den oplyste fra-pris var irrelevant og ukorrekt i forhold til tilbuddet.
Forbrugerombudsmanden bemærkede, at tv-reklamer som alle andre reklamer skal vurderes ud fra det helhedsindtryk, de giver forbrugeren. Hvis de oplysninger, der afgives i reklamen isoleret set er korrekte, men samlet set alligevel er egnet til at vildlede om tilbuddets indhold, bliver den samlede reklame vildledende og i strid med markedsføringslovens § 3. Der er i markedsføringsloven ikke i sig selv noget til hinder for brug af ”fra-priser”, men disse må ikke bruges, hvis prisoplysningen i den konkrete sammenhæng er irrelevant og vildledende for det samlede tilbud.
Da bilfirmaet havde indstillet markedsføringen forfulgte Forbrugerombudsmanden ikke sagen nærmere, men indskærpede over for firmaet, at dette i fremtiden måtte sikre sig, at et samlet indtryk af firmaets markedsføring ikke er egnet til at vildlede, selv om de oplysninger, der afgives, hver for sig er korrekte.