Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
11/07250
Lovgivning
- 3
Indskærpelse for vildledende prissammenligning med fremtidige priser
Forbrugerombudsmanden indskærpede over for en forretningskæde, at hvis man reklamerer med, at prisen stiger i næste uge, tror man, at denne uges pris er særlig fordelagtig. Udsagnet skal derfor også være korrekt.
Forbrugerombudsmanden blev i efteråret 2011 gennem et par forbrugerklager opmærksom på, at en supermarkedskæde i sin tilbudsavis for uge 37 annoncerede med en cardigan og oplyste, at prisen på trøjen ville stige i uge 38. Imidlertid blev trøjen billigere i uge 38.
Forbrugerombudsmanden fandt dette vildledende og kontaktede supermarkedskæden. Kæden erkendte, at markedsføringen af trøjen var vildledende og beklagede forholdet, som skyldes en menneskelig fejl. Kæden oplyste samtidig, at man ville skærpe sin kontrol og ikke mindst være opmærksom ved brug af fremtidige priser som sammenligningsgrundlag.
Forbrugerombudsmanden fandt ikke, at der i sig selv er noget til hinder for at anvende en fremtidig pris som sammenligningsgrundlag for sparbudskaber. Men en sådan sammenligning skal – som alle andre prissammenligninger – være korrekt og relevant, og det besparelsesudsagn, der ligger i prissammenligningen, skal være reelt. I modsat fald vil sammenligningen være vildledende, især hvis varen – som i dette tilfælde – blev billigere.
Forbrugerombudsmanden accepterede supermarkedskædens forklaring og lagde til grund, at der var tale om en enkeltstående fejl. Forbrugerombudsmanden sluttede derfor sagen med en indskærpelse til supermarkedet om, at hvis firmaet fremover anvendte fremtidige priser som grundlag for prissammenligninger, skal sammenligningen være korrekt, reel og relevant, baseret på en realistisk forventning om, at varen vil blive solgt til den oplyste fremtidige pris.