Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
13/04971

Lovgivning

  • 3

Indskærpelse til dealsite og chokoladefabrikant for vildledende angivelse af normalpris

Et dealsite markedsførte en æske chokolade til 200 kr. med en normalpris på 400 kr. Imidlertid fremgik det af annoncørens egen hjemmeside, at normalprisen kun var 220 kr. Forbrugerombudsmanden fandt derfor angivelsen af normalprisen på dealsitet vildledende i strid med markedsføringslovens § 3.

Et dealsite havde markedsført en æske chokolade med en ”deal-pris” på 200 kr. og angivet normalprisen på chokoladeæsken til at være 400 kr.

Når man gik ind på annoncørens egen hjemmeside, fremgik det imidlertid, at chokoladens normalpris kun var 220 kr.

Dealsitet oplyste til Forbrugerombudsmanden, at de havde modtaget en mail fra annoncøren, som angav, at chokoladens normalpris var 400 kr.

Dealsitet oplyste videre, at de normalt tjekker den oplyste normalpris på produkterne, men det var ikke sket i det konkrete tilfælde.

Forbrugerombudsmanden fandt, at angivelsen af normalprisen på dealsitet var vildledende i strid med markedsføringslovens § 3, stk. 1.

Forbrugerombudsmanden fandt endvidere, at dealsitet havde et selvstændigt ansvar for at undersøge, om annoncørens oplysning om normalprisen var korrekt, hvilket dealsitet ikke havde gjort. Forbrugerombudsmanden indskærpede derfor reglerne over for dealsitet og annoncøren.