Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
12/14740
Lovgivning
- 3
Markedsføring vildledte om varigheden af avisabonnement
En forbruger havde set et tilbud på et avisabonnement i 6 uger. Imidlertid viste det sig, at abonnementet løb videre efter de 6 uger, hvilket fik forbrugeren til at klage til Forbrugerombudsmanden. Forbrugerombudsmanden fandt, at markedsføringen var vildledende, og avisen ændrede herefter markedsføringen af sine abonnementer.
I perioden fra den 28. april 2014 og frem til 8. september 2014 havde isenkramkæden markedsført en hvid KitchenAid røremaskine på sin hjemmeside til 2.999,95 kr. med en angivet førpris på 4.399,95 kr.
Efter 8. september 2014 nedsatte isenkramkæden røremaskinen yderligere til 1.999,95 kr. Stadig med visning af en førpris på 4.399,95 kr. i stedet for 2.999,95 kr., som nu var den korrekte førpris. Tilbuddet blev slettet på hjemmesiden ved udgangen af oktober 2014.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at den forkerte førpris på 4.399,35 kr. var egnet til at vildlede forbrugerne, så de fik indtryk af, at besparelsen ved at købe røremaskinen var større, end den reelt var.
Derfor anmeldte Forbrugerombudsmanden selskabet til politiet for overtrædelse af markedsføringslovens § 3.
Det resulterede i en bøde til selskabet på 25.000 kr.