Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
15/01898
Lovgivning
- 3
Oplysninger, der først fremkom ved ”mouse over” af en bannerreklame, opfyldt markedsføringslovens generelle tydelighedskrav
Forbrugerombudsmanden fandt, at vigtige oplysninger om et tilbuds pris, betingelser, indhold mv., der først fremkom ved ”mouse over” af en bannerrreklame, var tydelige og let tilgængelige.
En erhvervsdrivende ønskede en forhåndsbesked fra Forbrugerombudsmanden vedrørende en påtænkt markedsføring af et privatleasing-koncept for en bil i en online banner reklame. I banneret var der et foto af bilen og med følgende tekst:
”Du kan nemt blive forelsket i [bilmærket] Fra 118.900 kr. eller 1.339 kr/md. Læs mere - Se finansieringsbetingelser her”.
Ved at bevæge musen hen over feltet, fremkom en tekstboks med tydelige og detaljerede oplysninger om den samlede pris og tilbudsbetingelser, mv.
Forbrugerombudsmanden bemærkede bl.a., at det følger af markedsføringslovens § 3, stk. 1, at erhvervsdrivende ikke må anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet. Ifølge lovbemærkningerne til § 3 omfatter forbuddet ikke blot egentlige udeladelser, men også præsentation af væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde, jf. det tilsvarende forbud i artikel 7, stk. 2, i direktiv 2005/29/EF om virksomheders urimelige handelspraksis.
Markedsføringslovens almindelige tydelighedskrav indebærer, at en erhvervsdrivendes oplysninger, der har mærkbar betydning for forbrugerens økonomiske transaktionsbeslutning, både skal være tydelige og let tilgængelige. Forbrugeren skal umiddelbart og uden vanskeligheder kunne sætte sig ind i de væsentligste betingelser, der gælder for tilbuddet, og dermed få tilstrækkelig information til at bedømme dette.
Efter en afprøvning af mouse over funktionen fandt Forbrugerombudsmanden, at funktionen ville opfylde såvel tydeligheds- som tilgængelighedskravet ved markedsføring i en bannerreklame på internettet. Der blev herved også taget hensyn til, at forbrugeren blev ledt hen til betingelserne ved vendingen ”se finansieringsbetingelser her”, at selve oplysningerne fremstod tydeligere, end de ville have gjort, såfremt de havde stået i selve banneret, og at mouse over funktionen - i lighed med et link – i øvrigt måtte anses for helt sædvanlig og udbredt.
Forbrugerombudsmanden bemærkede afslutningsvis, at forhåndsbeskeden alene vedrørte overensstemmelsen med markedsføringslovens almindelige tydelighedskrav, men at der ikke var taget stilling til funktionens overensstemmelse med de skærpede oplysningskrav i medfør af markedsføringslovens § 14 a om afgivelse af standardoplysninger, når der er tale om markedsføring af kreditaftaler.