Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
13/08244

Lovgivning

  • 3

Udtalelse fra Forbrugerombudsmanden om udsagnet "køb 1 få en 1 gratis"

Forbrugerombudsmanden har udtalt sig om udsagnet ”Køb 1, få 1 gratis” i forhold til navnlig nr. 20 i bilaget til bekendtgørelse om urimelig markedsføring i forbrugerforhold.

En advokat spurgte Forbrugerombudsmanden, om en erhvervsdrivende må markedsføre sig med udsagnet ”Køb 1, få 1 gratis”.

Forbrugerombudsmanden henviste til § 2, jf. bilagets nr. 20, i bekendtgørelse om urimelig markedsføring i forbrugerforhold, hvorefter det under alle omstændigheder anses for urimelig markedsføring i forbrugerforhold, hvis den erhvervsdrivende omtaler et produkt som ”gratis”, ”vederlags-frit”, ”uden betaling” eller lignende, selvom forbrugeren skal betale andet end de uundgåelige udgifter, der er forbundet med at reagere på den pågældende handelspraksis, samt afhentning eller betaling for levering af produktet.

Forbrugerombudsmanden oplyste, at EU-Kommissionen den 3. december 2009 har udstedt en uofficiel vejledning til direktivet om urimelig handelspraksis, som ovennævnte bekendtgørelse implementerer. Vejledningen er ikke retligt bindende, men kan på en række punkter tjene til forståelsen og fortolkningen af direktivet.

I vejledningens pkt. 3.4.5. fastslås det, at bestemmelserne i bilagets nr. 20 ikke er til hinder for, at en erhvervsdrivende benytter ordet ”gratis”, når kunden er nødt til at købe andre varer (af ”køb 2 og betal for 1”typen), når den samlede pris angives tydeligt, og:

a) kvaliteten eller sammensætningen af de varer, der betales for, ikke er forringet
b) prisen på de varer, der betales for, ikke er blevet forhøjet for at dække udgifterne ved at tilbyde den gratis vare.

Derudover indeholder vejledningen i pkt. 3.4.6. en række konkrete eksempler på markedsføring med brug af ordet ”gratis” eller lignende, som ikke vil være i strid med bilagets nr. 20, under forudsætning af at kvaliteten og sammensætningen af den betalte vare ikke er forringet, og prisen på den ikke er forhøjet for at dække udgifterne ved den gratis vare.

Et af eksemplerne lyder således:

”tilbud om ”køb 2 bøger og få 1 mere” er lovlige, også selv om der er tale om et standardtilbud, der altid gælder, hvis de kunder, der vælger kun at købe 2 bøger og ikke også tage den tredje bog, betaler det samme som de kunder, der tager alle tre”

Forbrugerombudsmanden meddelte herefter advokaten, at det var hans opfattelse, at det ikke vil være i strid med nr. 20 i bilaget til bekendtgørel-se om urimelig markedsføring eller vildledende i øvrigt, jf. markedsføringslovens § 3, at angive, at man ved at købe 1 stk. af en vare får 1 stk. med gratis. Dette forudsætter, at den erhvervsdrivende kan dokumentere, at prisen på den betalte vare ikke er forhøjet for at dække udgifterne ved den gratis vare.