Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
13/00994

Lovgivning

  • 3

Varigheden af introduktionstilbud

Forbrugerombudsmanden udtalte, at introduktionstilbud som udgangspunkt må vare i 2 uger (1 uge for dagligvarer), jf. Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring pkt. 4.

En erhvervsdrivende spurgte Forbrugerombudsmanden om, hvor lang tid et introduktionstilbud må vare.

Forbrugerombudsmanden oplyste, at introduktionstilbud er reguleret i pkt. 10 i Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring, som er en fortolkning af bl.a. markedsføringslovens § 3.

Retningslinjernes pkt. 10 fastslår, at man godt kan markedsføre tilbud på nye varer, hvor der sammenlignes med en normalpris, selvom denne normalpris ikke har været gældende i en længere periode forud for markedsføringen, idet der er tale om nye varer. Dette under betingelse af, at varen enten umiddelbart efter introduktionstilbuddets ophør sættes op til den normalpris, der er sammenlignet med, eller hvis varen umiddelbart forud for markedsføringen af tilbuddet har været til salg i en længere periode til normalprisen i andre forretninger tilhørende samme kæde.

Det fremgår dog ikke af pkt. 10, hvor lang tid introduktionstilbuddet må vare.

Forbrugerombudsmanden meddelte den erhvervsdrivende, at det derfor må følge den almindelige regel i retningslinjernes pkt. 4, hvorefter en pris som udgangspunkt kun må markedsføres som et tilbud i 2 uger (1 uge for dagligvarer). Herefter bliver prisen varens nye normalpris.