Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
1998-614/5-2 m.fl.
Lovgivning
- 3
Vildledende annoncering i udsalgsavis
Forbrugerombudsmanden udtalte, at betegnelsen ”udsalg” ikke måtte anvendes om varer, der var specielt indkøbt til et udsalg. Betegnelsen forudsatte dokumentation for, at varen umiddelbart før udsalget var udbudt til salg til en højere pris i forretningen.
Morgenavisen Jyllandsposten henledte Forbrugerombudsmandens opmærksomhed på flere varehuses annonceaviser, hvori anvendtes udtryk som »udsalg« og »før og nu« om varer, der enten ikke var nedsat eller ikke tidligere havde været solgt i varehuset.
Et af de varehuse, som Forbrugerombudsmanden tilskrev, bekræftede, at i hvert fald én af de varer, der var afbildet som udsalgsvarer, var indkøbt specielt til udsalget. Varehuset fandt imidlertid ikke, at dette forhold var til hinder for anvendelsen af betegnelsen »udsalg« om varen.
Forbrugerombudsmanden anførte over for varehuset, at betegnelsen »udsalg« kun må anvendes, når det kan dokumenteres, at der er tale om varer, som umiddelbart forud for udsalget er blevet udbudt til salg til en højere pris i forretningen. Forbrugerombudsmanden henviste i den forbindelse bl.a. til sin vejledning om prismarkedsføring og til de definitioner af udsalgsbegrebet, der fremkom under Folketingets behandling i 1991, da forbudet om mængdebegrænsning første gang blev vedtaget.
Varehuset tilkendegav senere, at man ikke ville anvende betegnelsen »udsalgsvarer« om varer, som er blevet tilført til et forestående eller igangværende udsalg.