Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
1997-615/5-7
Lovgivning
- 3
Vildledende annoncering med før- og nupriser
Forbrugerombudsmanden udtalte, at en vare, der var angivet med en førpris, skulle være solgt til denne førpris kort forinden et udsalg, og det skulle kunne dokumenteres. Vildledende at angive en førpris fra over et år tidligere, når varens normalpris i mellemtiden var ændret og inden udsalget svarede til udsalgsprisen.
Som led i Forbrugerombudsmandens skærpede overvågning af de erhvervsdrivendes markedsføring med før- og nupriser blev Forbrugerombudsmanden gjort opmærksom på en større erhvervsdrivendes prisannoncering.
Det fremgik af det fremsendte materiale, at en frakke i september 1996 havde en normalpris på 999 kr. Samme frakke havde ved januar-udsalget 1997 en førpris på 1.699 kr. og en udsalgspris på 999 kr. Det blev af forretningen oplyst, at det var korrekt, at der var tale om samme type frakke. Prisen på 999 kr. som normalpis var fastsat på grund af et særligt indkøbt restparti af den omhandlede frakke. Frakken havde imidlertid en detailpris på 1.999 kr. Det blev dokumenteret, at den var solgt til denne pris i efteråret 1995. Forretningen fandt derfor, at der var tale om en korrekt angivet førpris i forbindelse med udsalget i januar 1997. Forretningen henviste endvidere til, at frakken blev solgt fra en række forskellige forretninger i Danmark til den af leverandøren angivne detailpris på 1.999 kr.
Forbrugerombudsmanden oplyste, at det er hans opfattelse, at en vare, der angives med en førpris, skal være solgt til denne førpris kort forinden et udsalg.
Det var derfor Forbrugerombudsmandens opfattelse, at der var tale om en overtrædelse af markedsføringslovens § 2, stk. 1 [nu § 3, stk. 1], om urigtige og vildledende angivelser. Forbrugerombudsmanden henviste endvidere til § 2, stk. 4 [nu § 3, stk. 4], hvoraf det fremgår, at rigtigheden af angivelser og faktiske forhold skal kunne dokumenteres.
Den erhvervsdrivende oplyste, at han fremover ville indrette sin markedsføring i overensstemmelse hermed. Forbrugerombudsmanden har noteret sig dette som et tilsagn efter markedsføringslovens § 16, stk. 2 [nu § 23, stk. 2].