Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
12/02425
Lovgivning
- 9
Forbehold ved et markedsført byttetilbud for en bil var ikke tydeligt oplyst
Forbrugerombudsmanden indskærpede over for et bilfirma, at væsentlige forbehold og begrænsninger i et tilbud skulle markedsføres således, at forbeholdet fremgår ligeså tydeligt som selve tilbuddet. I modsat fald er oplysningskravet i markedsføringslovens § 9, stk. 1, ikke opfyldt.
En række forbrugere klagede til Forbrugerombudsmanden over, at et bilfirma markedsførte en ny bilmodel i en annonce, hvor der øverst og med store typer stod ”Smukkere og billigere end nogensinde før. Få mindst DKK 15.000 for din gamle bil", ledsaget af et billede af den nye model og ” FRA 78.990,-”
Tilbuddet gjaldt dog ikke for modellen til kr. 78.990, men kun dyrere modeller. I bunden af annoncen fremgik med små typer og blandt en lang række andre oplysninger, at ”tilbuddet gælder kun ved køb af specifikke modeller af mærket”.
Forbrugerombudsmanden fandt imidlertid, at annoncens hovedbudskab var, at man ved køb af en bil til kr. 78.990 kunne få et beløb svarende til mindst 15.000 kr. ved indbytning af ens gamle bil.
Såfremt tilbuddet ikke skulle forstås således, skulle det derfor fremgå tydeligt, jf. herved markedsføringslovens § 9, stk. 1. Forbrugerombudsmanden fandt ikke, at sætningen ”tilbuddet gælder kun ved køb af specifikke modeller”, tydeligt oplyste om, at tilbuddet ikke gjaldt for modellen til kr. 78.990,- og fandt derfor, at oplysningskravet i markedsføringslovens § 9, stk.1, var tilsidesat.
Forbrugerombudsmanden indskærpede derfor over for firmaet at der i tydelighedskravet lå, at væsentlige forbehold eller begrænsninger i et tilbud skulle markedsføres således, at forbeholdet fremgik ligeså tydeligt som selve tilbuddet, og at firmaet fremover skulle sikre sig en overholdelse heraf.