Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
12-17375
Lovgivning
- 9
- 3
Rabatforbehold var ikke oplyst tydeligt og opfyldte ikke oplysningskravet ved salgsfremmende foranstaltninger
En forretningskæde reklamerede med ”20 % på alt” i en bestemt butik. Men tilbuddet gjaldt ikke i forvejen nedsatte varer, og dette var ikke tydeligt oplyst. Forbrugerombudsmanden indskærpede, at eventuelle forbehold og begrænsninger i et sparbudskab skal oplyses klart og tydeligt både i annoncer mv. og i butikken.
En forbruger klagede over, at en butik i en forretningskæde i en avisannonce og ved skiltning i butikken havde reklameret med tilbuddet "- 20 % på alt 29. nov. – 2. dec." Ved besøg i forretningen viste det sig imidlertid, at tilbuddet ikke gjaldt for varer, der i forvejen var nedsat. Dette fremgik alene med meget små skrifttyper lodret i hjørnet af annoncen / skiltet.
Forbrugerombudsmanden fandt, at udtrykket " 20 % på alt” isoleret set var vildledende, jf. markedsføringslovens § 3, stk. 1, og at forbeholdet om, at det ikke gjaldt i forvejen nedsatte varer – ikke var tydeligt oplyst og derfor ikke opfyldt oplysningskravene i markedsføringslovens § 9, stk. 1.
Forbrugerombudsmanden indskærpede over for forretningskæden, at denne ved fremtidig markedsføring af sparbudskaber måtte drage omsorg for, at budskaberne var korrekte, og at eventuelle forbehold og begrænsninger heri var klart og tydeligt oplyst både i kædens markedsføringsmateriale og i butikkerne.