Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
12/12100
Lovgivning
- 3
- 9
Ikke tydeligt oplyst, at et tilbud om tilvalgskanaler forudsatte køb af en særlig tv-pakke
I en programudbyders markedsføring af tilvalgskanaler ved køb af en bestemt tv-pakke var det ikke tydeligt oplyst, at en række af de kanaler, der lå i pakken, kun indgik i denne, hvis man tilkøbte yderligere en særlig tv-pakke. Markedsføringslovens tydelighedskrav i § 9, stk. 1, og § 3, stk. 1, var dermed tilsidesat.
En forbruger klagede over, at en programudbyder i forbindelse med markedsføring på sin hjemmeside af tilvalgskanaler ved køb af særlig HDTV – pakke ”HDTV – Op til 16 ekstra tv-kanaler” ikke tydeligt oplyste, at en række af de kanaler, der var nævnt som en del af pakken, kun indgik i denne, hvis man yderligere tilkøbte en anden pakke.
Forbrugerombudsmanden bemærkede, at der i det anvendte udtryk ”HDTV – Op til 16 ekstra tv-kanaler” ikke i sig selv lå en tilkendegivelse om, at man altid fik 16 ekstra kanaler. Men man skulle yderligere 2 faneblade / skærmbilleder igennem for at se, hvilke begrænsninger, der gjaldt for de enkelte kanaler – herunder at fire af de nævnte kanaler kun fulgte med HDTVpakken, hvis man enten i forvejen havde eller yderligere tilkøbte en anden pakke. Dette indebar en merudgift på kr. 199 pr. måned i forhold til prisen på 79 kr. om måneden, som HDTV-pakken var udbudt til.
Ifølge markedsføringslovens § 9, stk. 1, jf. § 3, stk. 1, skal forbehold og begrænsninger i tilbud være klare, tydelige og let tilgængelige for forbrugeren, og der må i øvrigt ikke udelades væsentlige oplysninger, som ud fra en konkret vurdering er egnet til mærkbart at forvride forbrugerens økonomiske adfærd.
Forbrugerombudsmanden fandt, at forbeholdet om tilkøb af en ekstra pakke til yderligere 199 kr. pr. måned var væsentligt i forhold til bedømmelse af tilbuddet om HDTVpakken, og dette var ikke tydeligt oplyst ved præsentation af pakken på hjemmesiden. Forbrugerombudsmanden fandt derfor, at den omhandlede markedsføring tilsidesatte tydelighedskravet i markedsføringslovens § 9, stk. 1, og § 3, stk. 1, og indskærpede, at udbyderen ved fremtidig markedsføring af tilbud, som forudsatte erhvervelse eller besiddelse af andre ydelser, end den der umiddelbart blev markedsført, udtrykkeligt skulle oplyse herom.