Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
11/01936
Lovgivning
- 3
- 9
- 13
Refusion af miljøbidrag var formuleret uklart i tilbudsbetingelserne
Forbrugerombudsmanden indskærpede over for en erhvervsdrivende, at når der reklameres med en pris, skal det være den pris, som man kan købe varen til i butikken, og eventuelle tilbudsbetingelser skal fremgå klart og let tilgængeligt.
En kæde, der bestod af en række selvstændige forhandlere, markedsførte i foråret 2011 en tørretumbler til en pris af 4.599. kr. inkl. et miljøbidrag, som producenten ville afholde. Det fremgik således af annoncen, at producenten ville refundere 400 kr. for hver hvidevare af den pågældende type, som forbrugeren købte, og man blev henvist til at se mere om kampagnen på producentens hjemmeside.
En forbruger klagede over, at da hun kom ned i butikken og ville købe tørretumbleren, var prisen ikke 4.599 kr. som annonceret, men 4.999 kr. Prisen på de 4.599 kr. kunne hun først opnå, hvis hun selv efterfølgende henvendte sig til producenten for at få miljøbidraget.
Forbrugeombudsmanden var af den opfattelse, at betingelsen for at opnå den annoncerede pris – det forhold at man skulle betale en højere pris i butikken for at få varen udleveret, og dernæst selv skulle henvende sig til producenten - ikke fremgik klart af annoncen.
Forbrugerombudsmanden henledte derfor den erhvervsdrivendes opmærksomhed på reglerne i markedsføringsloven, herunder § 9, hvorefter tilbudsbetingelse skal være klare og let tilgængelige i markedsføringen, § 13, stk. 3, hvorefter den pris, der oplyses i en annonce, skal være den samlede pris, samt § 3, hvorefter en erhvervsdrivende ikke må anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes økonomiske adfærd på området.
Under hensyn til at den erhvervsdrivende oplyste, at man havde anbefalet forhandlerne at sælge tørretumblerne til den annoncerede pris, at alle havde kunnet købe tørretumbleren til den annoncerede pris, eller havde fået miljøbidraget refunderet af producenten, og at der for så vidt angik den konkrete klage formentlig var sket en misforståelse, valgte Forbrugerombudsmanden ikke at foretage sig yderligere, men indskærpede dog reglerne over den erhvervsdrivende. Den erhvervsdrivende oplyste, at man ville indrette sin fremtidige markedsføring herefter.