Afgørelse

Sagsnummer
18/05536

Lovgivning

  • 6, stk. 4

Den kommercielle hensigt med en podcast skal klart fremgå

Markedsføringsloven vil være iagttaget, hvis podcasts, hvor der er en kommerciel hensigt, er markeret klart med ordene ”Reklame” eller ”annonce”. Det samme gælder markeringen ”sponsoreret”, når den anvendes med en forklaring.

En virksomhed ønskede Forbrugerombudsmandens stillingtagen til, om en podcast var markeret tilstrækkeligt i overensstemmelse med markedsføringslovens § 6, stk. 4, hvorefter en erhvervsdrivende klart skal oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis (markedsføring).

Forbrugerombudsmanden udtalte, at bestemmelsen i hvert fald vil være overholdt, hvis podcasts, hvor der er en kommerciel hensigt, er markeret klart med ordene ”Reklame” eller ”Annonce” øverst i den tekst, der introducerer podcasten. Hvis det er muligt at høre podcasten uden at se denne tekst, skal oplysningen om den kommercielle hensigt også fremgå som det første i selve podcasten.

For så vidt angå brugen af udtrykket ”sponsoreret” udtalte Forbrugerombudsmanden, at ordet ”sponsoreret” i visse tilfælde vil kunne udgøre en tilstrækkelig reklamemarkering. Det gælder særligt i situationer, hvor ”sponsoreret” anvendes med en forklaring, så forbrugeren bliver oplyst om, hvad den kommercielle hensigt er.