Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
09/03671

Lovgivning

  • 4

En hjemmeside for finansiel forståelse for børn er ikke i strid med markedsføringsloven

Hjemmesiden anses ikke for at være i strid med markedsføringslovens § 4, da spillet, som udgør hjemmesiden, skal lære børn finansiel forståelse ved leg, og da hjemmesiden i indhold og opbygning er neutral og saglig, således at børnene ikke forbinder spillet med pengeinstituttet, der står bag.

En hjemmeside, der er et spil for finansiel forståelse for børn i alderen 5-9 år, og som et pengeinstitut står bag, kom i sommeren 2009 i Forbrugerombudsmandens søgelys, fordi han ville undersøge, om der var tale om skjult reklame i strid med markedsføringsloven.

Spillet har til formål at skabe et virtuelt univers for børn, hvor de ved leg kan lære om penge og få bedre forståelse for penge og herved blive bedre rustet som borgere og forbrugere i deres senere liv.  

Pengeinstituttet har været i dialog med Forbrugerombudsmanden og har redegjort for spillet, herunder for idé, formål, tilblivelse, udformning og anvendelse. Dialogen har ført til, at pengeinstituttet har tilkendegivet, at eventuelle annoncer for spillet fremover vil blive udformet uden anvendelse af bankens hvide skrifttype på blå baggrund, så annoncen ikke giver associationer til banken.

Pengeinstituttet har også præciseret de oplysninger, der kræves efter e-handelslovens § 7 under lærersektionen og forældresektionen på hjemmesiden.

På baggrund af bankens redegørelse er det herefter Forbrugerombudsmandes opfattelse, at hjemmesiden ikke er reklame i § 4´s forstand, der skal fortolkes i overensstemmelse med EU´s markedsføringsdirektiv (Rådet og Europa-Parlamentets direktiv 2005/29/EF af 11. maj 2005).

Der er i den forbindelse lagt vægt på, at hjemmesiden ikke i indhold, tekst, billede, farve eller på anden vis associerer til pengeinstituttet, og at indholdet, som det også fremgår af redegørelse til Forbrugerombudsmanden, er bygget op på saglig og neutral vis på en måde, så børnene ikke forbinder hjemmesiden med pengeinstituttet.

Forbrugerombudsmanden har på den baggrund afsluttet den konkrete sag.