Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
12/01569

Lovgivning

  • 4

Rejsemagasin skulle oplyse tydeligt, at der var tale om et annocetillæg og anvende ordet "annonce" i stedet for "profilannonce"

Et rejsetillæg skulle tydeligt på forsiden oplyse, at der var tale om et annoncetillæg til et dagblad, og de annoncer, som i bladet fremstod som redaktionelt stof, skulle markeres med en tydelig oplysning om, at der var tale om en annonce, således så forbrugerne kunne identificere, at der var tale om reklame, jf. markedsføringslovens § 4.

Forbrugerombudsmanden blev i 2010 gjort opmærksom på, at et rejsemagasin, der blev distribueret sammen med et stor landsdækkende dagblad, tilbød, at annoncørerne kunne bestille redaktionelle artikler om deres virksomhed. Forbrugerombudsmanden henvendte sig derfor til bladet og henviste til kravet i markedsføringslovens § 4, hvorefter en reklame skal fremstå således, at den klart vil blive omfattet som reklame.

Magasinet oplyste, at det allerede inden Forbrugerombudsmandens hen-vendelse havde ændret udformningen således, at det nu fremgik på forsiden, at der var tale om et annoncetillæg, og på de sider, hvor der var redaktionelle omtaler, som der var betalt for, blev det angivet, at det var profilannoncer.

Forbrugerombudsmanden bad om at få bladet indsendt og meddelte herefter virksomheden, at ordet annoncetillæg skulle stå med større skrift, så det var tydeligt for forbrugerne, at der var tale om reklame. Endvidere skulle betegnelsen ”profilannonce” ændres til ordet ”annonce”, og også stå med en større skrift, der var mere klar i farven.