Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
12-15493
Lovgivning
- 4
Reklame skjult som redaktionelle artikler
En spilleudbyder gav tilsagn om, at virksomheden ikke ville skjule sine annoncer som redaktionelle artikler indrykket i aviser.
Forbrugerombudsmanden modtog en klage vedrørende en udenlandsk spillevirksomheds annoncer i danske aviser. Klagen var begrundet i, at virksomheden havde indrykket en række annoncer for spil uden samtidig at angive, at disse var annoncer. Virksomhedens markedsføringsforanstaltning fremstod derfor som redaktionelle artikler.
Forbrugerombudsmanden kontaktede den udenlandske virksomhed og oplyste om markedsføringslovens § 4 om reklameidentifikation.
Efter denne bestemmelse skal en reklame fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes. Ellers er reklamen en skjult reklame i strid med markedsføringslovens § 4.
Forbrugerombudsmanden anmodede virksomheden om at foranledige, at virksomhedens annoncer blev udformet under iagttagelse af markedsføringslovens § 4.
Virksomheden beklagede og gav tilsagn om, at de fremover ikke ville indrykke annoncer som ligner redaktionelle artikler.
På det foreliggende grundlag foretog Forbrugerombudsmanden ikke yderligere i sagen.