Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
10/06263
Lovgivning
- 4
Ulovligt med skjult reklame på blog
I forbindelse med en sag om indlæg på en blog om babyudstyr udtalte Forbrugerombudsmanden, at en reklame altid skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame. Ellers vil der være tale om skjult reklame i strid med markedsføringslovens § 4.
Forbrugerombudsmandens opmærksomhed blev henledt på en blog om babyudstyr, hvor der umiddelbart blev anvendt skjult reklame, idet andre erhvervsdrivende mod betaling kunne markedsføre sig på forskellig måde, herunder ved bloggerens redaktionelle omtale af produktet eller ved links til den erhvervsdrivende hjemmeside, hvor det pågældende produkt kunne købes.
I forbindelse med en høring af den erhvervsdrivende henviste Forbrugerombudsmanden til reglerne for skjult reklame.
Forbrugerombudsmanden bemærkede i den forbindelse, at markedsføringslovens § 4 bestemmer, at en reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset i hvilket medium, den bringes. Ellers vil reklamen være at anse som en såkaldt skjult reklame i strid med markedsføringslovens § 4.
Det betyder, at såfremt en erhvervsdrivende betaler nogen for at omtale f.eks. et produkt eller en hjemmeside, skal det altid fremgå klaret af omtalen, at den virksomhed, der har anmodet om at få sine produkter eller hjemmeside anmeldt, har betalt bloggeren for at skrive indlægget. Det skyldes, at en omtale i en blog mod betaling er reklame, og at reklame altid skal kunne identificeres som sådan. Det kan ikke tillægges betydning, at virksomheden ikke stiller krav til indholdet af blogindlægget.
Overtrædelse af markedsføringslovens § 4 er strafbelagt.
Efter Forbrugerombudsmandens henvendelse rettede den erhvervsdrivende ind, således at bloggen var i overensstemmelse med markedsføringslovens regler, og Forbrugerombudsmanden foretog herefter ikke yderligere i sagen.