Afgørelse
Sagsnummer
14/09254
Lovgivning
- 6, stk. 4
Virksomhed og mediebureau vedtog bøder for skjult reklame
Det var skjult reklame, at syv opslag med reklame på en sangerindes Instagram-profil ikke var markeret som reklame. Sagen blev afsluttet med bødevedtagelser på 175.000 kr. til virksomheden og 40.000 kr. til mediebureauet.
En virksomhed og et mediebureau vedtog bøder på henholdsvis 175.000 kr. og 40.000 kr. for skjult reklame i forbindelse med syv opslag på en kendt sangerindes Instagram-profil.
De syv opslag blev vist på sangerindens Instagram-profil i perioden fra januar 2014 til juni 2014.
I de syv opslag blev der vist billeder af eller henvist til et produkt, som virksomheden stod bag. Alle billeder havde produktets navn som hashtag og var blandet sammen med sangerindens private billeder.
Virksomheden oplyste til Forbrugerombudsmanden, at den havde indgået en mundtlig aftale med sangerinden om, at hun skulle poste billeder af virksomhedens produkt på sin Instagram-profil. Virksomheden bestred ikke, at der var tale om reklame, men mente ikke, at reklamen var skjult.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at det ikke var klart for læserne, at de syv opslag var reklame for produktet. Derfor politianmeldte Forbrugerombudsmanden virksomheden og mediebureauet, der havde stået for kontakten mellem virksomheden og sangerinden om opslagene på Instagram. Mediebureauet administrerede også Instagram-profilen for det produkt, der blev reklameret for.
Forbrugerombudsmanden gjorde sangerinden opmærksom på, at man kunne ifalde et strafferetligt ansvar for at overtræde eller medvirke til at overtræde forbuddet mod skjult reklame.