Afgørelse
Sagsnummer
23/00816
Lovgivning
- 10
Bøde på 40.000 kr. for direkte markedsføring per brev til personer der havde frabedt sig dette
Et teleselskab vedtog en udenretlig bøde på 40.000 kr. for flere gange per fysisk brev at have rettet henvendelse til tre bestemte fysiske personer med henblik på direkte markedsføring, på trods af at de tre personer havde frabedt sig dette over for teleselskabet.
Forbrugerombudsmanden modtog tre klager over et teleselskab, der blev ved med at sende direkte markedsføring per fysisk brev om et internetabonnement, selvom klagerne flere gange havde frabedt sig markedsføring fra teleselskabet. Teleselskabet havde tilmed bekræftet frabedelsen.
Det var Forbrugerombudsmandens vurdering, at teleselskabet skulle respektere en frabedelse af yderligere markedsføring fra det øjeblik, meddelelsen om frabedelsen var kommet frem til teleselskabet.
Da personerne i sagen flere gange havde modtaget markedsføring per post fra teleselskabet stilet til dem personligt, efter de gentagne gange havde frabedt sig yderligere markedsføring fra teleselskabet, var det Forbrugerombudsmandens vurdering, at teleselskabet havde overtrådt markedsføringslovens § 10, stk. 4, nr. 1.
Efter markedsføringslovens § 10, stk. 4, nr. 1, må en erhvervsdrivende ikke rette henvendelse til en bestemt fysisk person ved brug af andre midler til fjernkommunikation end elektronisk post, fx brevpost, med henblik på direkte markedsføring, hvis den pågældende over for den erhvervsdrivende har frabedt sig dette.
Virksomheden blev politianmeldt for at have overtrådt markedsføringslovens § 10, stk. 4, nr. 1. Virksomheden vedtog en udenretlig bøde på 40.000 kr. for overtrædelsen.