Afgørelse
Sagsnummer
12/02431
Lovgivning
- 6
Banks brug af ”tip en ven”
En bank vedtog en bøde på 45.000 kr. for at opfordre sine kunder til at sende uanmodede e-mails med markedsføring til venner og bekendte med løfte om en mulig økonomisk gevinst.
Banken havde i en periode på ca. 5 måneder en kampagne på sin hjemmeside, hvor bankens kunder blev opfordret til at sende uanmodede e-mails til venner (tip en ven). Hvis modtageren af mailen valgte at åbne et depot hos banken og efterfølgende loggede ind på siden, modtog vedkommende aktier, der blev sat in på det nye depot. Samtidig ville den ”gamle” kunde, som havde sendt mailen, modtage et beløb på sin konto i banken.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at en erhvervsdrivende ikke må belønne forbrugere for at få dem til at sende markedsføring til venner og bekendte på måder, som er forbudt for den erhvervsdrivende selv. Det vil være en omgåelse af reglerne om uanmodet markedsføring i markedsføringslovens § 6.
Ifølge markedsføringslovens § 6, er det forbudt for erhvervsdrivende at sende e-mails med markedsføring til nogen, som ikke på forhånd har bedt om det. Den erhvervsdrivende må derfor heller ikke få sine kunder til at sende disse e-mails, f.eks. ved at love, at kunden muligvis vil få en økonomisk gevinst for sin ulejlighed.
Den erhvervsdrivende har ansvaret for at sikre, at markedsføringslovens § 6 om uanmodede henvendelse bliver overholdt. Det gælder, uanset om den erhvervsdrivende selv henvender sig, eller om der i stedet benyttes bistand fra ikke-erhvervsdrivende.
Efter Forbrugerombudsmanden gik ind i sagen, lukkede banken straks kampagnen, men banken havde allerede forinden givet præmier i 90 tilfælde.
Derfor anmeldte Forbrugerombudsmanden banken til politiet for overtrædelse af markedsføringslovens § 6. Det resulterede i en bøde til banken på 45.000 kr.
Læs mere om emnet i Spam-vejledningen under ”Tip en ven”.