Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
09/06857

Lovgivning

  • 6

Begrænset reklamebudskab i e-mail

Forbrugerombudsmanden fandt, at det var uden betydning i forhold til markedsføringslovens § 6, at reklamebudskabet i en e-mail var begrænset eller underordnet i forhold til e-mailens hovedbudskab.

En erhvervsdrivende ønskede Forbrugerombudsmandens vurdering af, om medarbejderne i virksomheden måtte tilføje en sætning nederst i auto-signaturen i deres e-mails med en opfordring til at læse mere om et givet arrangement, som den erhvervsdrivende stod bag. Den erhvervsdrivende henviste i denne forbindelse til, at vægten af den pågældende sætningens budskab var meget begrænset set i forhold til e-mailens hovedbudskab. 

Forbrugerombudsmandens fandt, at e-mailen ved tilføjelsen af den pågældende sætning ville være at betragte som en meddelelse omfattet af markedsføringslovens § 6, stk. 1, og at udsendelsen af e-mailen derfor kun måtte sendes til personer, som forinden havde givet samtykke til at modtage reklamemateriale via elektronisk post fra den erhvervsdrivende.

Forbrugerombudsmanden udtalte endvidere, at det i forhold til markedsføringslovens § 6 var uden betydning, at vægten af det pågældende markedsføringsbudskab var begrænset eller underordnet i forhold til e-mailens hovedindhold.