Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
13/04019
Lovgivning
- 6
Besvarelsen af spørgeskemaer må gerne fremmes gennem konkurrence
Uopfordrede e-mails med spørgeskemaer må ikke indeholde markedsføring, men må gerne tilbyde, de der svarer at deltage i en konkurrence om f.eks. et par løbesko.
En erhvervsdrivende tilbød et spørgeskemaprodukt til løbsarrangører, så løbsarrangørerne kunne forbedre deres fremtidige motionsløb. I den forbindelse ønskede den erhvervsdrivende at fremme besvarelsesprocenten ved, at de løbere, der efter et løb besvarede spørgeskemaet, samtidig deltog i en lodtrækningskonkurrence om et par løbesko. Nogle af løberne kunne være under 18 år.
Forbrugerombudsmanden meddelte, at hvis spørgeskemaet indeholdt markedsføring af løbsarrangøren, ville fremsendelsen af spørgeskemaet pr. mail være en overtrædelse af spamforbuddet i markedsføringslovens § 6, stk. 1.
Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var der ikke noget til hinder for at lade de løbere, der besvarede skemaet deltage i en konkurrence. Dog skulle konkurrencebetingelserne fremgå klart, tydeligt og forståeligt.