Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
16/03011

Lovgivning

  • 6

E-mail med servicemeddelelse og omfanget af et samtykke

E-mail om ændring af domænenavn og e-mailadresse var en servicemeddelelse, hvis den var neutral og ikke promoverede virksomheden. Virksomheden kunne ikke sende tilbuds- og nyhedsmails med det nye domænenavn som afsender, da kundernes samtykke kun omfattede nyheder og tilbud fra den del af virksomheden, der stod bag det tidligere domæne.

En virksomhed ville flytte et online-salg af produkter fra en undervirksomhed til sin hovedvirksomhed. I forbindelse med ændringen ville undervirksomhedens domænenavn blive ændret til hovedvirksomhedens domænenavn, og varesortimentet ville blive udvidet.

Virksomheden ønskede Forbrugerombudsmandens vurdering af, om den uanmodet kunne sende en e-mail til sin undervirksomheds kunder om ændring af undervirksomhedens domænenavn til hovedvirksomhedens domænenavn og ændring af e-mailadresse.

Forbrugerombudsmanden konstaterede, at hvis e-mailen med oplysning om ændring af domænenavn og e-mailadresse i øvrigt var helt neutral og ikke indeholdt nogen form for promovering af virksomheden eller dens produkter, var e-mailen en praktisk servicemeddelelse med betydning for det eksisterende kundeforhold, som ikke krævede forudgående samtykke.

Desuden ønskede virksomheden at sende tilbuds- og nyhedsmails til kunder, som havde givet samtykke til at modtage markedsføring fra undervirksomheden, med det nye domæne som afsender, uden at indhente et nyt samtykke.

Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ville tilbuds- og nyhedsmails med det nye domænenavn som afsender ikke kun indeholde markedsføring fra undervirksomheden, men også fra andre dele af virksomheden.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at kunderne kun havde givet samtykke til at modtage e-mails med nyheder og tilbud fra undervirksomheden og ikke fra andre dele af virksomheden. Derfor var tilbuds- og nyhedsmails, som indeholdte markedsføring fra andre end undervirksomheden ikke omfattet af kundernes oprindelige afgivne samtykker til at modtage markedsføring fra undervirksomheden. Virksomheden kunne derfor ikke sende tilbuds- og nyhedsmails med det nye domænenavn som afsender, uden at indhente nye samtykker.