Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
11/00645

Lovgivning

  • 6

E-mails til forbrugere der accepterer betingelser

Samtykke til markedsføring pr. e-mail kan ikke indhentes ved accept af den erhvervsdrivendes handelsbetingelser. E-mails til forbrugere, der afbryder en ordre, vil være markedsføring, med mindre der er konkret mistanke om tekniske fejl.

En erhvervsdrivende havde indrettet sin webshop således, at forbrugernes data og valg af produkter registreres, så snart handelsbetingelserne accepteres, og inden forbrugeren sendte ordren. Handelsbetingelserne indeholdt et samtykke til markedsføring pr. e-mail.

Den erhvervsdrivende ønskede at sende e-mails til forbrugere, hvor bestillingen var blevet afbrudt inden afsendelse af ordren. E-mailen havde følgende indhold:

”Hej (navn),
Jeg kan se i vores webshopsystem, at du har været i gang med at lægge en ordre hos (den erhvervsdrivende), men at din ordre ikke er gået igennem. Jeg vil derfor høre, om du er stødt på nogle uventede problemer, eller om du har nogle spørgsmål? I så fald vil jeg meget gerne forsøge at hjælpe dig. Hvis du ikke har oplevet problemer, og bare har fortrudt din ordre, beklager jeg forstyrrelsen og ønsker dig en rigtig god dag.
Med venlig hilsen
(den erhvervsdrivendes kundeservice med angivelse af tlf. og e-mail)”

Forbrugerombudsmanden udtalte:

”I markedsføringslovens § 6, stk. 1, er der forbud imod, at erhvervsdrivende uanmodet sender e-mails til nogen med henblik på afsætning.
Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at udsendelse af uanmodede e-mails til forbrugerne, ikke er i strid med forbuddet i § 6, stk. 1, hvis der ikke er tale om en henvendelse med henblik på afsætning. Hvis formålet med henvendelsen alene er at få afklaret eventuelle tekniske problemer eller andre fejl ved websiden, vil afsendelsen af e-mailen således ikke stride imod forbuddet i § 6, stk. 1.

Det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at det fremsendte udkast til e-mail indeholder en branding af (den erhvervsdrivende). Dette er tilstrækkeligt til at forbuddet i § 6, stk. 1, gælder, idet formålet med henvendelsen dermed er afsætning.

Der skal således være tale om en konkret begrundet mistanke om, at ordren ved en fejl ikke er gennemført korrekt, før (den erhvervsdrivende) må henvende sig uden samtykke.

Forbrugerombudsmanden har i øvrigt noteret, at (den erhvervsdrivende) oplyser, at handelsbetingelserne indeholder et samtykke. I den forbindelse skal Forbrugerombudsmanden bemærke, at det fremgår af forarbejderne til § 6, at samtykket skal være ”informeret” og ”konkretiseret”.
Det betyder, at den, der giver samtykke, skal være klar over, at vedkommende giver et samtykke, og hvad der konkret gives samtykke til.

Det er efter Forbrugerombudsmandens opfattelse eksempelvis ikke et informeret samtykke, hvis samtykket er ”gemt” i den erhvervsdrivendes handelsbetingelser. Samtykket skal derfor være tydeligt fremhævet over for den pågældende kunde. Det skal gives ved en aktiv handling fra kundens side – fx ved at afkrydse et felt, hvoraf det fremgår, at kunden giver samtykke til markedsføring.

Samtykket skal kunne trækkes tilbage på en nem måde, og forbrugeren skal informeres om denne mulighed i forbindelse med samtykkets afgi-velse og efterfølgende, hver gang den erhvervsdrivende benytter samtykket.”