Afgørelse

Sagsnummer
19/08151

Lovgivning

  • 4
  • 10

Et teleselskab vedtog en udenretlig bøde for uanmodede telefoniske henvendelser

Teleselskabet havde rettet uanmodet telefonisk henvendelse til 49 forbrugere og to enkeltmandsvirksomheder. Teleselskabet vedtog en udenretlig bøde på 575.000 kr. for de uanmodede henvendelser.

Forbrugerombudsmanden havde modtaget klager over telefoniske henvendelser foretaget af et teleselskab i perioden februar 2019 til 11. november 2019.

Teleselskabet oplyste, at de havde rettet henvendelse til forbrugerne på baggrund af et påstået samtykke til henvendelsen givet ved at deltage i konkurrencer på internettet. Konkurrencerne var ikke afholdt af virksomheden selv, men af såkaldte leadvirksomheder.

Det var dog Forbrugerombudsmandens vurdering, at virksomheden ikke kunne dokumentere, at forbrugerne havde givet et gyldigt samtykke til henvendelsen. De fleste af forbrugerne afviste at have deltaget i konkurrencerne og derved givet samtykke til de telefoniske henvendelser. Det var endvidere Forbrugerombudsmandens opfattelse, at et evt. samtykke til telefoniske henvendelser afgivet i konkurrencerne ikke levede op til kravene til et gyldigt samtykke. Forbrugerombudsmanden vurderede på den baggrund, at virksomheden havde overtrådt forbuddet mod uanmodede telefoniske henvendelser i forbrugeraftalelovens § 4.

I to tilfælde havde teleselskabet rettet henvendelse til erhvervsdrivende. Da henvendelser til erhvervsdrivende ikke er omfattet af forbuddet mod telefoniske henvendelser i forbrugeraftaleloven, er det som udgangspunkt lovligt at rette telefonisk henvendelse til erhvervsdrivende.

I det ene tilfælde var der dog tale om en enkeltmandsvirksomhed, hvor indehaveren var registreret på Robinsonlisten på tidspunktet for opkaldet. Forbrugerombudsmanden vurderede på den baggrund, at henvendelsen var derfor i strid med markedsføringslovens § 10, stk. 4, nr. 2.

I det andet tilfælde var der tale om et opkald til indehaveren af en enkeltmandsvirksomhed, hvor indehaveren udtrykkeligt havde frabedt sig yderligere opkald fra teleselskabet. Det var på den baggrund, Forbrugerombudsmandens vurdering, at teleselskabet havde foretaget det opkaldet i strid med markedsføringslovens § 10, stk. 4, nr. 1.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte på baggrund af ovenstående televirksomheden, samt virksomhederne der havde indhentet og leveret forbrugernes påståede samtykke til telefoniske henvendelser.

Sagen blev afsluttet overfor teleselskabet med vedtagelse af en udenretlig bøde på 575.000 kr. for de ulovlige henvendelser.