Afgørelse
Sagsnummer
18/08503
Lovgivning
- 10
Forhåndsbesked om udformning af samtykkeerklæringer
Forbrugerombudsmanden vurderede, at det ikke er et krav, at der er flere afkrydsningsfelter, når der gives samtykke til markedsføring fra flere produktkategorier og annoncører. Et samtykke behøver derfor ikke have et afkrydsningsfelt til hver produktgruppe og til hver annoncør.
En brancheorganisation ønskede Forbrugerombudsmandens vurdering af, om dets medlemmer kunne indhente samtykke til at modtage markedsføring af flere produktgrupper samlet og flere virksomheder samlet, eller om samtykket skulle være delt op, så modtageren giver et separat samtykke til både hver enkelt produktgruppe og hver enkelt virksomhed.
Et samtykke til at modtage markedsføring skal opfylde kravene i markedsføringslovens § 2, nr. 14, hvorefter et samtykke skal være informeret, specificeret og frivilligt.
Samtykket vil være ugyldigt, hvis det ikke opfylder kravene i markedsføringsloven, og en virksomhed må ikke henvende sig med henblik på direkte markedsføring uden et forudgående samtykke.
Forbrugerombudsmanden fandt, at samtykkeerklæringen var informeret, specifik og frivillig, uanset om samtykkeerklæringen kun giver mulighed for at give ét samlet samtykke til markedsføring.
Samtykkeerklæringen behøver derfor ikke have separate afkrydsningsfelter for hver produktkategori og for hver annoncør.