Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
10/03931
Lovgivning
- 6
I strid med god markedsføringsskik at reklamere i netbank
En sparekasse ønskede Forbrugerombudsmandens holdning til, hvorvidt reklamer i netbank og debatforums var i strid med forbuddet om uanmodet elektronisk henvendelse. Forbrugerombudsmanden mente ikke, at der var tale om elektroniks henvendelse i lovens forstand, men at det ville være i strid med god markedsføringskik at reklamere i netbank.
En sparekasse anmodede om Forbrugerombudsmanden stillingtagen til, hvorvidt reklamer på henholdsvis netbank og på et debatforum var omfattet af forbuddet mod uanmodet elektronisk henvendelse i markedsføringslovens § 6, stk. 1, samt om der i den forbindelse måtte sondres mellem offentligt tilgængelige sider og sider, der krævede login.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at en bannerreklame eller en reklame på en hjemmeside ikke umiddelbart ville være ”at rette henvendelse til nogen” i lovens forstand, da der ikke var tale om en direkte henvendelse. Dermed ville der ikke være tale om en overtrædelse af markedsføringslovens § 6, stk. 1, når en bank eller en samarbejdspartner viste reklamer på netbankssiderne eller på et debatforum.
Derimod fandt Forbrugerombudsmanden, at der ved markedsføring på de interne sider i netbanken, hvor der kræves login, ville være tale om en overtrædelse af markedsføringsloven § 1 om god markedsføringsskik. Forbrugerombudsmandens lagde derved vægt på, at formålet med en netbank er at give kunden en elektronisk bank, og at man som borger i praksis ofte er afhængig af at have en netbank. Forbrugerombudsmanden fandt derfor, at en kunde skulle kunne besøge sine interne og private sider uden at blive præsenteret for reklamer.