Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
12/12678
Lovgivning
- 6
Indhentelse af samtykke til markedsføring kunne ikke ske via autotekst
Forbrugerombudsmanden kunne ikke godkende en erhvervsdrivendes ønske om at indhente samtykke til modtagelse af markedsføring ved at indsætte en autotekst i e-mails, idet fremgangsmåden var i strid med forbuddet om uanmodet elektronisk henvendelse i markedsføringslovens § 6, stk. 1.
En erhvervsdrivende ønskede Forbrugerombudsmandens stillingtagen til lovligheden af at indsætte et link i en autotekst i den erhvervsdrivendes e-mails, hvorfra modtageren af e-mailen kunne tilmelde sig den erhvervsdrivendes nyhedsbrev.
Nyhedsbrevet var defineret som elektronisk post med information om produkter og tilbud fra den erhvervsdrivende, hvorfor Forbrugerombudsmanden fandt, at der var tale om markedsføring. Forbrugerombudsmanden vurderede derfor, at den påtænkte måde at indhente samtykke på var i strid med markedsføringsloven § 6, stk. 1, idet et samtykke til markedsføring skal være forudgående, og derfor fx ikke må indhentes ved at rette henvendelse via en mail.