Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
08/03265

Lovgivning

  • 6

Indmeldelsesblanket, hvis oplysninger kan bruges til fremsendelse af markedsføringstilbud, bør indeholde oplysning herom

Forbrugerombudsmanden tilkendegav over for en forening, som var ejet af to selskaber, at når en e-mailadresse i en tilmeldingsblanket, kan blive brugt til fremsendelse af markedsføringstilbud, må dette præciseres i indmeldelsesblanketten.

Af forespørgslen til Forbrugerombudsmanden var det bl.a. oplyst, at en forening ønskede at tilbyde sine eksisterende medlemmer 2 års gratis og uforpligtende medlemskab til et af de selskaber, som ejede foreningen.

Det var oplyst, at foreningen ville udsende tilbuddet til sine medlemmer som brev, at foreningens medlemmer selv aktivt skulle tage stilling til tilbuddet om medlemskab, og at der ved accept alene ville blive videregivet ikke-følsomme oplysninger og kun navn, adresse samt e-mail, hvis dette var anført på blanketten. Oplysninger, selskabet modtog fra foreningen, ville ikke blive videregivet. De modtagne oplysninger ville blive anvendt til medlemsadministration, udsendelse af magasin og nyhedsbrev samt markedsføring af de klubtilbud, der indgår i klubben.

Forbrugerombudsmanden bemærkede indledningsvis, at han anså såvel foreningen som selskabet som erhvervsdrivende og omfattet af markedsføringsloven. Forbrugerombudsmanden bemærkede, at forespørgslen dels måtte vurderes efter reglerne i markedsføringsloven, primært § 6 om udsendelse af markedsføringsmateriale, dels reglerne i persondataloven om samtykke til behandling af personoplysninger og herunder brug af oplysninger til markedsføring.

For så vidt angår en vurdering i forhold persondatalovgivningen henvistes til Datatilsynet.

For så vidt angår markedsføringslovens § 6 henviste Forbrugerombudsmanden til sin vejledning herom.

Det blev tilkendegivet, at således som materialet forelå, måtte det anses for at være i overensstemmelse med markedsføringslovens regler. Det blev dog præciseret, at det i indmeldelsesblanketten burde præciseres, at hvis man havde oplyst sin e-mail, ville denne eventuelt senere blive anvendt til fremsendelse af markedsføringstilbud