Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
2005-1149/5-136

Lovgivning

  • 6

Udbyder kan lovligt lade brugerne udsende e-mails

Forbrugerombudsmanden og en udbyder af bl.a. spamfilterløsninger er blevet enige om, hvordan virksomheden i fremtiden lovligt kan give brugerne mulighed for at sende information til andre om muligheden for at godkende bestemte afsendere, så e-mails ikke fanges af spamfiltre.

Forbrugerombudsmanden modtog i efteråret 2005 en række klager over, at en erhvervsdrivende, der blandt andet tilbyder spamfilterløsninger, uden anmodning udsendte e-mailreklamer.

Den erhvervsdrivende oplyste, at det var deres brugere, der selv sendte de omhandlede e-mails til personer i deres adresseliste efter installation af spamfilteret. E-mailen var en servicemeddelelse, der blev stillet til rådighed af den erhvervsdrivende, men som brugerne skulle sige ja til at sende. Den indeholdt oplysning om, at modtageren kunne sætte afsenderen på en liste over ”godkendte” afsendere og dermed sikre, at fremtidige e-mails ikke blev fanget af et spamfilter.

Problemet var, at e-mailen samtidig indeholdt en anbefaling af den erhvervsdrivendes program og et link til den erhvervsdrivendes hjemmeside.

Da det ikke kunne udelukkes, at der var en risiko for, at e-mails ved en fejl blev fanget i et spamfilter, havde Forbrugerombudsmanden ikke indvendinger mod, at den erhvervsdrivende stillede en servicemeddelelse til rådighed for sine brugere.

Det var imidlertid Forbrugerombudsmandens opfattelse, at der ikke måtte være reklame for den erhvervsdrivende i meddelelsen, da dette ville være en overtrædelse af markedsføringslovens § 6, stk. 1, der indeholder et forbud mod uanmodet elektronisk reklame.

Forbrugerombudsmanden har dog accepteret, at e-mailen indeholder et link til den erhvervsdrivendes hjemmeside.

Den erhvervsdrivende var uenig i, at de kunne gøres ansvarlige for brugernes udsendelse af e-mailen, men valgte alligevel at ændre servicemeddelelsen, så den fremover indeholder en neutral præsentation af et link til hjemmesiden.

Baggrund

Markedsføringslovens § 6, stk. 1, er sålydende:

§ 6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Læs Forbrugerombudsmandens vejledning om § 6 i markedsføringsloven.

Læs om Sø- og Handelsrettens dom i Telia-sagen, hvoraf det fremgår, at en erhvervsdrivende skal overholde markedsføringslovens regler, uanset om den erhvervsdrivende lader forbrugere distribuere markedsføringsmateriale på sine vegne.