Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
16/03749

Lovgivning

  • 6

Lovligt at erstatte fysiske medlemsblade med elektroniske nyhedsbreve

En forening kunne lovligt sende elektroniske nyhedsbreve som erstatning for fysiske medlemsblade til sine medlemmer, selvom medlemmerne ikke have givet samtykke til det. Forbrugerombudsmanden lagde bl.a. vægt på, at indholdet i de elektroniske nyhedsbreve i det væsentligste ville svare til indholdet af de fysiske medlemsblade.

En forening bad Forbrugerombudsmanden tage stilling til, om de lovligt kunne erstatte fysiske udgivelser af deres medlemsblad med nyhedsbreve og sende dem til medlemmerne via mail. Medlemmerne havde ikke givet samtykke til at modtage elektroniske henvendelser fra foreningen.

Foreningen oplyste, at de fysiske medlemsblade, som medlemmer i dag modtog, indeholdt redaktionelt stof, jobopslag fra tredjepart og reklamer fra tredjepart, hvoraf 20-45 % var reklamer og jobopslag. Nyhedsbrevene ville få samme indhold, men reklamerne ville blive bannerreklamer. Bannerreklamerne og jobopslagene ville udgøre 30 % eller mindre af nyhedsbrevene. Hovedformålet med nyhedsbrevene ville ikke være at reklamere for tredjepart.

Forbrugerombudsmanden udtalte, at foreningen lovligt kunne sende de elektroniske nyhedsbreve ud til medlemmerne, selvom at medlemmerne ikke har givet samtykke til det. Forbrugerombudsmanden lagde vægt på, at hovedindholdet fortsat ville være redaktionelt stof, at de elektroniske nyhedsbreve havde til formål at erstatte udgivelser af det fysiske medlemsblad, og at indholdet af nyhedsbrevene i det væsentligste ville svare til indholdet af det fysiske medlemsblad.