Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
11/08716
Lovgivning
- 6
Markedsføring af onlineshop i hotelkædes reservationsbekræftelse
En erhvervsdrivende ønskede at markedsføre sin onlineshop ved brug af bannerannoncer i reservationsbekræftelser sendt fra hans samarbejdspartner, der drev en stor hotelkæde. Det påtænkte markedsføringstiltag indebar imidlertid en overtrædelse af forbuddet mod uanmodet elektronisk henvendelse i markedsføringslovens § 6, stk. 1.
En erhvervsdrivende solgte i samarbejde med en stor hotelkæde mærkevarer online til hotellets gæster. Den erhvervsdrivende ønskede i den forbindelse Forbrugerombudsmandens stillingtagen til et nyt markedsføringstiltag, hvor hotellets gæster i forbindelse med reservationsbekræftelse fra hotellet ville modtage reklame for onlineshoppen i form af bannerannoncer.
Forbrugerombudsmanden fandt imidlertid, at den påtænkte markedsføring ville være i strid med forbuddet om uanmodet elektronisk henvendelse i markedsføringsloven § 6, stk. 1, idet det måtte lægges til grund, at der ikke forudgående var indhentet samtykke fra modtagerne til at modtage markedsføring fra den erhvervsdrivende.