Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
12/10784
Lovgivning
- 6
Organisations reklame i autosignatur var ikke i strid med markedsføringsloven
Faglig organisations holdninger og tilkendegivelser i autosignatur var ikke i strid med markedsføringslovens § 6, stk. 1. Foreningens normale aktiviteter var ikke omfattet af markedsføringsloven.
En faglig organisation ønskede Forbrugerombudsmandens stillingtagen til, hvorvidt holdninger og tilkendegivelser blev anset som markedsføring, og om foreningen evt. kunne bruge teksten ”[Foreningen] bruger ekstraordinært 6 mio. kr. på at få [xx] i job. Hjælp os – klik ind på link” i deres autosignatur.
Forbuddet mod uanmodede henvendelser i markedsføringslovens § 6, stk. 1 finder anvendelse på henvendelser med henblik på afsætning, herunder formentlig også opbygning af omdømme og ”branding”. Der gælder de samme regler for autosignaturen, som der gør for resten af den elektroniske henvendelse.
Det var umiddelbart Forbrugerombudsmandens vurdering, at selve teksten ikke udgjorde en overtrædelse af markedsføringslovens § 6, stk. 1. Det blev dog bemærket at det ikke fremgik, hvad der ville ske, når man trykkede på det pågældende link.
Forbrugerombudsmanden bemærkede at markedsføringsloven alene finder anvendelse på aktiviteter af erhvervsmæssig karakter, jf. markedsføringsloven § 2. Faglige foreningers traditionelle kernevirksomhed falder normalt uden for markedsføringslovens anvendelsesområde, jf. også Højesterets dom afsagt den 9. december 2013 (Sag 25/2012), hvor Højesteret fastslog, at en fagforening ikke kan anses for at være en erhvervsdrivende i relation til hvervningsaktiviteter.