Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
08/08679

Lovgivning

  • 6
  • 1

Erhvervsdrivende må ikke præmiere forbrugere for at bruge "tip-en-ven"-funktion

I forbindelse med ”tip-en-ven” funktionen fandt Forbrugerombudsmanden, at tilfælde hvor forbrugere skulle ”tippe” eller ”sende en hilsen” til et antal venner for at være med i en konkurrence, var i strid med markedsføringslovens § 1, stk. 1 og efter omstændighederne i den pågældende sag § 6, stk. 1.

Forbrugerombudsmanden modtog en klage over, at det i forbindelse med en julekonkurrence på en virksomheds hjemmeside var muligt at sende en ”dansende julehilsen” til venner og familie. Når julekortet var sendt deltog man automatisk i en præmiekonkurrence.

Forbrugerombudsmanden oplyste virksomheden om, at det som udgangspunkt er lovligt for en erhvervsdrivende at benytte tip-en-ven-funktioner (eller send en hilsen). Dette forudsætter imidlertid, at den erhvervsdrivende udelukkende stiller funktionen til rådighed og ikke opfordrer til eller præmierer forbrugere for at benytte den. Hertil kommer, at den e-mail, der videresendes af forbrugeren, ikke må indeholde selvstændigt reklamemateriale.

Tilfælde, hvor forbrugere skal ”tippe” eller ”sende en hilsen” til et antal venner for at være med i en konkurrence, er således efter Forbrugerombudsmandens opfattelse i strid med markedsføringslovens § 1, stk. 1 og efter omstændighederne § 6, stk. 1.

Virksomheden erkendte, at de havde fremsendt elektroniske uanmodede henvendelser via en ”tip en ven-funktion” indeholdende reklame. Virksomheden beklagede forløbet og vil ændre procedure for at undgå fremtidige overtrædelser. Reglerne blev indskærpet over for virksomheden.